Ny nyhetsbyrå från Umeå lockar redan över 500 journalister

Content Central, med huvudkontor i Umeå och kontor i Stockholm, är en helt ny rikstäckande onlinetjänst för redaktionellt material. Redan har över 500 journalister anslutit sig.

Content Central skiljer sig från traditionella nyhetsbyråer genom att tjänsten vänder sig till frilansjournalister och erbjuder dem möjlighet att sälja sina alster på sina egna villkor. På Content Centrals webbplats kan frilansjournalister enkelt ladda upp redaktionellt material till försäljning. De väljer själva vilka medier och vilka regioner de vill sälja till – och till vilket pris. Över 500 frilansjournalister har redan anslutit sig och lagt in material. Antalet skribenter som registrerar sig hos tjänsten ökar för varje vecka.

Mångfald i utbud

– Det är ett spännande koncept där vi möjliggör mångfald i utbud och innehåll. Till skillnad mot traditionella nyhetsbyråer kan det finnas flera versioner av en artikel eller ett ämne – skrivna av olika journalister, säger vd Joachim Ljungquist.

Redaktioner runt om i landet kan i sin tur snabbt och bekvämt köpa och ladda hem färdigt material för publicering på sekunden. I första hand satsar Content Central i dagsläget på att förmedla nöjes- och featurematerial såsom reportage av bredare karaktär och något längre livslängd. Andra exempel är recept, recensioner, resor m.m.

Manuell granskning

– Allt material som laddas upp granskas sedan manuellt för att det ska hålla god kvalitet, berättar Åsa Mjörndal som är redaktör för tjänsten.

Content Central ska vara en resurs för redaktionerna, till exempel i semestertider eller vid sjukdom. I och med att tjänsten är nätbaserad är den öppen 24 timmar om dygnet, året runt. Det är kostnadsfritt att registrera sig hos Content Central vilket gör att redaktioner gratis kan söka och läsa artiklar innan man bestämmer sig för att göra ett köp. Genom att tjänsten sköter all administration sparar redaktionerna dessutom tid och pengar.

Content Central har utvecklats under ett års tid och redaktionen/utvecklingsteamet består idag av fyra heltidsanställda samt ytterligare en anställd från 1 september. Men målet är att bli betydligt fler än så.

– Vi har en klar strategi om hur Content Central ska växa med fler webbtjänster under hösten. Dessutom siktar vi på en internationell etablering under 2015, avslutar Joachim Ljungquist.