Ny stor miljonaffär för Clavister

Säkerhetsföretaget Clavister har tecknat en ny affär som kan ge upp till 40 miljoner kronor närmaste femårsperioden.

Den nya affären för Clavister, med huvudkontor i Örnsköldsvik och utvecklingskontor i Umeå, har tecknats med en mobiloperatör i Asien. Affären lägger ytterligare en kund till listan över mobiloperatörer som söker högpresterande säkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister räknar med att 80 procent av operatörernas investeringar år 2020 kommer att avse virtualiserad teknologi.

Initialt uppgår den nya affären till ett ordervärde på två miljoner kronor. Clavister, vars affärsmodell baseras på datamängd, uppskattar dock affären till mellan 20 och 40 miljoner kronor över en femårsperiod.

– Vi är glada över att ytterligare en namnkunnig mobiloperatör sätter sin tillit till Clavister. Då vår affärsmodell baseras på datamängd är vår förväntansbild att denna affär växer i värde de kommande åren, särskilt då mängden mobildata i Asien förväntas öka åttafaldigt fram till år 2022 enligt Ericsson Mobility Report, säger John Vestberg, vd för Clavister.