Nytt finansbolag ska startas i Umeå

Balticgruppens grundare Krister Olsson, Balticgruppens moderbolag Fort Knox och Anders Åström ska starta Release Finans AB i Umeå. Bolaget kommer att sysselsätta minst 50 personer.

Enligt Västerbottens-Kuriren kommer verksamheten att bestå av finansiering vid leasing av mindre utrustning, exempelvis datorer, kaffemaskiner och kopiator. Det företag som leasar maskiner betalar till Release Finans, som är ägare till utrustningen. I samma artikel står att grundarnas mål är en verksamhet i miljardklassen.

– Finansmarknaden finns i allt väsentligt i Stockholm så det är otroligt viktigt för Umeås tillväxt att vi har en diversifierad och mångfacetterad arbetsmarknad att erbjuda hemvändare och inflyttare, citeras Krister Olsson i Västerbottens-Kuriren.

Ska rekrytera

Tidningen uppger att Anders Åström kommer att vara styrelseordförande i det nya bolaget. Han har tidigare, närmare bestämt 2003–2009, varit vd för Siemens Financial Services i Umeå. Sedan dess har han framför allt ägnat sig åt uppdraget som styrelseordförande i olika bolag.

Anders Åström säger till Västerbottens-Kuriren att Release Finans kommer att behöva rekrytera folk med olika kompetens:

– Det är dels säljare, dels kreditmänniskor och ekonomifolk. Sedan söker vi även en vd.