Oryx tar över försäljning och support av Komatsu Forest simulatorer

Umeåföretaget Oryx Simulations AB tar över ansvaret för support och försäljning av Komatsu Forests skogsmaskinsimulatorer. Komatsu Forest behåller dock rättigheterna till simulatorerna samt ansvar för utveckling.

– Med organisationsförändringarna får simulatorerna en helt egen supportavdelning. Ansvarsfördelningen blir tydligare och kunderna kommer att uppleva en förbättring, säger Sten Kanebo, försäljningschef för Komatsu Forest Sweden.

Samtidigt lanseras också tre nya simulatorer för skördare, skotare och skogsanpassade grävmaskiner. I de nya simulatorerna är körningen ännu mer verklighetstrogen med bättre grafik och mer realism i fysiken. De nya simulatorerna är mer utbildningsbaserade än tidigare versioner och fokus ligger tydligt på körteknik och arbetsplanering för att förbättra metodikträningen.

Mer realistiska

I de nya simulatorerna uppför sig maskinerna på samma sätt som de gör i skogen. Fysiken är mer realistisk, vilket exempelvis kan handla om hur aggregatet beter sig vid anläggningen till trädet eller hur stockarna rör sig vid skotning. Även det grafiska utseendet har utvecklats och blivit mer verklighetstroget.

Samarbetet mellan Komatsu Forest, dåvarande Valmet, och Oryx startade redan 1999 som en avknoppning från Umeå universitet. Grunden för simulatorerna är att utifrån avancerad beräkningsteknik bygga simuleringsplattformar för utbildning av fordonsförare.