Paradox öppnar ny datorspelstudio i Umeå

Spelföretaget Paradox, ett av Sveriges största inom datorspel, satsar på Umeå och öppnar ny studio. Mattias Wiking blir studiochef och målet är att ha 20 nyanställda inom några år.

– Vi ser att vi kan bli sex till åtta personer i Umeå inom kort men det är ingen orimlighet att vi är 20, 25 om ett par år, säger Fredrik Wester, vd för Paradox.

Umeå är idag Sveriges femte största stad inom datorspelsbranschen och att det finns möjlighet att hitta kompetent folk i Umeå till Paradox nya studio är nya studioföreståndaren Mattias Wiking övertygad om.

– Jag kan räkna till 20, kanske 30 stycken här i Umeå som jobbar med annat idag, men skulle kunna jobba med spel, säger Mattias.

Hög kompetens

– Kompetensen i Umeå är hög, det finns många som Mattias, som kan mycket om spel men kanske jobbar i andra branscher. Vi ser det inte som något problem att rekrytera folk här, sådana som är riktiga gamers, säger Fredrik Wester.

Tillsammans med Andras Vajlok, finanschef, och Johan Sjöberg, varumärkeschef, har han åkt upp till Umeå för att under ett par dagar på plats gå igenom praktiska detaljer med Mattias Wiking. Att hitta bra lokaler för det nya teamet att jobba i är en av frågorna på agendan.

War of Roses

Studion i Umeå får genast något att bita i då man tar över ansvaret för spelet War of Roses. Det är ett svärdfäktspel med ringbrynjor i mängd som utspelas på slutet av 1400-talet. War of Roses har redan stor framgång med 400 000 sålda spel och med ständigt omkring 1 000 unika spelare uppkopplade innebär det att mellan 15 000 – 20 000 personer är inne och spelar spelet varje dygn, enligt siffror från Paradox.

Det är ett typiskt spel för Paradox som satsar på nischade strategi- och rollspel för seriösa spelare, gamers, som det heter. Paradox har vuxit mycket kraftigt under de senaste åren och snuddar idag vid 200 miljoner kronor i omsättning för 2013. Att satsa på Umeå är en del av den kommande tillväxten och War of Roses är bara det första projektet som landar här, fler kommer att följa, meddelar Mattias Wiking.

Långsiktigt projekt

– Det här är ett extremt långsiktigt projekt. Umeå har haft en stor export av personer till storstäder men nu ser vi att många vill flytta hem igen. Mattias är ett typiskt exempel. Han har gjort resan till Stockholm och sedan vänt hem igen. Det finns fler som han, som är mitt i livet, sådana som vill ha ett balanserat liv, förklarar Johan Sjöberg.

– Med Paradox kommer Umeå att bli en större spelstad och jag ser fram mot att vi kan byta erfarenheter med övriga företag som redan finns här, säger Mattias Wiking.

Hemvändare

Mattias har en lång erfarenhet av spelbranschen. Han var med när företag som Grin och Starbreeze växte sig riktigt stora, men när barnen började bli lite äldre tog familjen beslutet att flytta hem till Umeå. När InfoTech Umeå för två år sedan intervjuade Mattias som hemvändare pratade han redan då om möjligheten att öppna en ny spelstudio i norr. Efter två år på Umeå universitet och Enheten för it-stöd och systemutveckling är det nu dags att göra något konkret av de planerna.

– Jag brinner för spel, jag har haft en bra tid på universitetet, men vill gärna tillbaka till spelbranschen. Det här är ett bra tillfälle eftersom jag sett att Paradox vill göra det långsiktigt och helhjärtat, säger Mattias Wiking.