Pernilla Abrahamsson har fått patent i USA för MD Surface

Innovatören Pernilla Abrahamsson  i Umeå har fått patent i USA för sin unika mikrolyskateter MD Surface.  Det tog fem år men nu är det klart.

– Det är ett erkännande att jag har en produkt som är unik, säger Pernilla Abrahamsson, innovatör.

Pernilla Abrahamsson har fått patent för metod och produktpatent på USA marknaden för sin innovation MD Surface som kom till av en slump.

Pernilla Abrahamsson arbetade som biomedicinsk analytiker på Operations centrum/forskning vid Norrlands Universitetssjukhus när hon under en operation såg hur en mikrodialyskateter som varit instucken i hjärtmuskeln lossnade men ändå gav rimliga värden trots att den bara låg intill hjärtat.

Hon sökte genast patent på sin uppfinning 2008 först i USA och nu fem år senare är det äntligen klart.  Hon har fått hjälp av konsulten Anders Bergman med att söka patentet.

– Det är inte bara att söka patent utan det är en hel process där jag har varit tvungen att argumentera för min produkt och bevisa varför den är unik. Att jag nu har fått mitt första patent klart för MD Surface i USA är viktigt för få fler att investera i min produkt, säger Pernilla Abrahamsson.

Stöd från bland annat Uminova Innovation

I våras fick hon 680 000 kronor i Vinnverifering från Vinnova i ett första steg för att utveckla MD Surface, totalt kan hon få totalt två miljoner kronor för att utveckla sin produkt ut på marknaden.

– Mitt arbete med innovationen tog riktig fart 2011 när jag fick utvecklingsstöd av Innovationsluss Västerbotten, Umeå Biotech Incubator och Uminova Innovation. Det var då jag förstod att jag hade en produkt som verkligen fyllde ett behov på marknaden, säger Pernilla Abrahamssson, som under 2012-2013 varit projektledare för Innovationssluss Västerbotten men nu satsar heltid på sin uppfinning.

Tillverkningen av MD Surface sker i Tyskland och förväntas finnas ute till försäljning innan sommaren 2014 till forskningsstudier och nästa steg blir att sälja till sjukvårdsavdelningar över hela världen.

– Målet är att ha ett eget företag i Sverige med säljorganisation i Norden, säger Pernilla Abrahamsson.

Pernilla Abrahamsson
vd