Pilotprojekt för lärlingsutbildning på Dragonskolan

Som en av få utbildningar i landet deltar Lärlingsutbildningen på Dragonskolan i projektet Svensk Gymnasielärling. Under utbildningen delar eleverna sin tid mellan skolan och att vara anställd i en verksamhet där eleven lär sig yrket.

– Som gymnasielärling får du gymnasieexamen med högskolebehörighet men även arbetslivserfarenhet, lön och ett nätverk som kan underlätta etableringen på arbetsmarknaden, säger Cathrin Backman Löfgren, rektor på Dragonskolan.

Syftet med projektet Svensk Gymnasielärling är att locka fler elever till industrisektorn men även till andra branscher som är i stort behov av nya medarbetare.

– Idag är det stor brist både på både svetsare och CNC-operatörer, säger Cathrin Backman Löfgren.

På Dragonskolan deltar lärlingsutbildningen inom industritekniska programmet i projektet.

En fördel även för företagen

I en undersökning bland företag i Storbritannien som tar emot lärlingar svarade 77 procent av arbetsgivarna att de trodde att lärlingsutbildningen kunde göra dem mer konkurrenskraftiga och 92 procent att lärlingsutbildningen leder till en mer motiverad och nöjd arbetsstyrka.

– Det finns en bred politisk enighet i nödvändigheten att skapa den här typen av möjlighet för unga. Skillnaden mot de lärlingsutbildningar som finns idag är att man här förväntar sig få mer motiverade sökande och få företag engagerade i sin blivande arbetskraft redan på ett tidigt stadie, säger Carl Bennet som är en av initiativtagarna till Svensk Gymnasielärling.

I pilotprojektet som inleds under 2017 deltar några få gymnasier och företag i landet. Totalt finns det plats för cirka 200 lärlingar. Men på sikt finns det enligt initiativtagarna potential för att ha runt 30 000 gymnasister med lärlingsanställning över hela landet. Bakom initiativet Svensk Gymnasielärling står Carl Bennet, Skolverket och Västsvenska Handelskammaren.

Läs mer om Svensk Gymnasielärling

För mer information kontakta:

Cathrin Backman Löfgren
rektor