Prins Daniel besöker Young Startup Day i Umeå

Prins Daniel och tre av Sveriges främsta entreprenörer berättar om sina entreprenörsresor och ger konkreta tips till gymnasieelever med egna affärsidéer. Dessutom avslöjas de företag som är nominerade till årets unga företagare på Umeågalan. Allt detta och massor med inspiration från superentreprenörer på årets Young Startup Day i Väven.

Young Startup Day 19 september är årets event för unga entreprenörer eller unga med entreprenörsdrömmar i Umeå och regionen. Syftet med eventet är att inspirera och peppa unga personer i Umeå och regionen att vilja och våga satsa på sina affärsidéer.

Med på årets program finns Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) projekt Prins Daniels Fellowship. H.K.H Prins Daniel berättar om sina erfarenheter av att driva företag och prinsen gör det i sällskap av superentreprenörerna Jonas Nordlander, Gunilla von Platen och Saeid Esmaeilzadeh. Prinsen deltar också i ett rundabordssamtal med och ger konkreta tips till ett trettiotal gymnasieelever med egna affärsidéer.

Eventet gästas även av den lokala entreprenören Mattias Matsson som berättar om sin resa från elitinnebandyspelare till framgångsrik entreprenör. Från starten 2015 har bolaget han grundat, personaluthyrnings- och rekryteringsföretaget Professionals Nord, haft en enorm tillväxtresa i en hårt konkurrensutsatt bransch. Bolaget arbetar för att skapa och bibehålla arbetstillfällen i Norrland och har idag kontor på många platser. Mattias är även delägare i företaget Resulterna och nystartade One Group.

Under förmiddagen avslöjas de tre företag som är nominerade till priset Årets Unga Företagare på Umeågalan 2018 som får pitcha på scenen.

Efter programmet i Väven bjuder landshövdingen in ett urval av gäster till länsresidenset för lunch där också priset Young Startup Award delas ut.

Eventet på Väven kommer att livestreamas av Region Västerbotten.

För mer info, läs på eventets webbplats, eller kontakta:

Kerstin Edvardsson
BIC Factory