Rekordmånga idrotter till SM-veckan i Umeå

2014 års SM-vecka blir den största vinterveckan hittills. Just nu är 20 idrotter klara för Umeå 2014. I Falun på senaste SM-veckan vinter var det 16 idrotter på programmet. SM-veckan pågår 14-19 januari och blir en riktig idrottsfest under inledningen av kulturhuvustadsåret.

Totalt kommer det att tävlas i 20 idrotter i Umeå den 14–19 januari. Bland annat avgörs traditionsenligt SM i längdskidåkning där våra stora skidprofiler och världsstjärnor slipar formen inför OS i Sotji. Men det finns ett brett utbud av idrotter att lära sig mer om. Med T3 Arena som målområde kommer publiken till exempel att få lära känna vinteridrotter som draghundsport och skidorientering och ett stenkast bort, i Exel Arena och Udominate Arena, avgörs massor av inomhusidrotter. Nya idrotter för SM-veckan 2014 är bland annat danssport, rallycross, luftgevärsskytte och skidalpinism. Preliminärt tävlingsprogram presenteras på smveckan.se i början av november månad.

- Det är förstås väldigt roligt att SM-veckan fortsätter att växa och att vi för varje år får in nya idrotter. Det är också extra roligt att SM-veckan inleder kulturhuvudstadsåret i Umeå , säger Per Bergljung, Riksidrottsförbundets projektledare för SM-veckan.

Outi Krekula
projketledare SM-veckan 2014