Säker inloggning ger nytt miljonavtal till Clavister

Clavister tar hem ny affär på 10 miljoner kronor för teknik som ger säker inloggning av digitala identiteter. Avtalet tecknas genom dotterbolaget PhenixID.

Clavister med huvudkontor i Örnsköldsvik och även utvecklingskontor i Umeå utvecklar produkter för högpresterande nätverkssäkerhet. Under december 2016 har PhenixID, ett bolag i Clavister koncernen, tecknat avtal till ett värde om cirka 10 miljoner kronor med ett antal kunder om att leverera lösningar för säker inloggning samt kostnadseffektiv administration av digitala identiteter.

– Ett av de absolut vanligaste cyber-brotten idag är identitetsstölder. Ett sätt att reducera risken för identitetsstölder är att installera PhenixID´s och Clavisters 2-faktors autentisering, en så kallad multi-faktor autentisering. Målet med multi-faktor autentiseringsmetoder är att exponentiellt öka svårigheten med vilken en obehörig person kan utnyttja inloggningsprocessen, säger Jim Carlsson, VD på Clavister i en kommentar.