Skuggstyrelser hjälper företag växa

Kompetensutvecklingen i BIC Factory fortsätter. Under de senaste veckorna har sju företag på BIC Factory blivit tilldelade skuggstyrelser som ska hjälpa dem att driva sina företag framåt. Styrelsemedlemmarna har expertkunskaper inom allt från försäljning och marknadsföring till affärsutveckling och kommer med sin kunskap hjälpa företagen att växa.

BIC Factory har arrangerat så att sju av de nyinflyttade företagen som finns i deras lokaler har fått varsin skuggstyrelse. Skuggstyrelser har en rådgivande roll och ger företagarna möjlighet att få tillgång till deras kompetens inom olika affärsområden som kan gynna deras verksamhet.

- Det är viktigt för mig att lägga ner mycket tid på att ta fram styrelser som är rätt för företagen. De ska både vara engagerade och ha rätt kompetens, menar Lena Öhlund, verksamhetsledare på BIC Factory.

För företagen innebär dessa styrelser att de får tillgång till ett större nätverk, rådgivning och möjlighet till nya affärer. Och förväntningarna bland företagarna är höga.

- Det betyder jättemycket att få ta del av deras imponerande kompetens och erfarenheter. Jag hoppas att dom kan guida mig i rätt riktning, sen är det upp till mig att ta mig dit, förklarar Johanna Lindqvist som bedriver företaget Knäck Media.

Möjlighet att ge tillbaka

För styrelsemedlemmarna är det inte enbart en utmaning att gå med i en skuggstyrelse, utan även en möjlighet att få ut något själv av det.

- Jag vill bidra med inspiration, kunskap och mitt nätverk till Style Level, men det är också en möjlighet för mig att lära mig saker som jag kan ta med till mina övriga verksamheter, säger Torstein Bratvold som äger och driver Bratvold Invest.

- Jag vill gärna ge något tillbaka till BIC och företagen här då jag också hade en skuggstyrelse när jag startade upp på BIC Factory. Jag vill bidra med kunskap, kompetens och peppa företaget så gott jag kan, förklarar Ida Backlund, grundare av företaget Rapunzel of Sweden och tillika delägare och styrelsemedlem i bolaget Style Level.

Att sammanställa skuggstyrelser är en av många viktiga uppgifter BIC Factory har i sitt arbete för att skapa bra förutsättningar för företagen. Och det är ett stöd som uppskattas av företagarna.

- Jag tycker att det är fantastiskt kul att tillsammans med entreprenören arbeta med behovsinventeringen och själva matchningen av styrelser. När jag sedan får feedback från företagen och de tycker att det är lyckat samt att de utvecklas så får vi bekräftelse på att satsningen är rätt, säger Lena Öhlund.

Företagen och deras nya styrelser

Christian Rickardsson föreläser och skriver böcker om sin upplevelse om att komma från Brasilien till Sverige. Styrelsemedlemmar: Fredrik Leek, Elham Pourazar och Jenny Eklund.

Flypro, Anton Hjalmarsson bedriver flygtjänster för foto och filmning. Han gör även hemsidor. Styrelsemedlemmar: Malin Lindberg och Erica Nyback

Kajsaform, Kajsa Nilsson gör illustrationer och designar produkter och varumärken. Styrelsemedlemmar: Paula Quinones och Pia Sandgren.

Knäck Media, Johanna Lindqvist är en frilansjournalist som främst arbetar med inrednings- och hemma hos reportage.  Styrelsemedlemmar: Annakarin Nyberg, Anna Hållsten och Clara Lidström

Lefva Design, Joanna Granlund och Ulrika Berglund bedriver ett inredningsföretag som använder återbruk i sin inredning. Styrelsemedlemmar: Johan Moritz, Sara Olofsdotter och Agneta Andersson

Stella Event, Markus Westberg bedriver ett eventföretag som vill ge den norrländska publiken konserter av högsta klass. Styrelsemedlemmar: Mikael Nygren och Anna Hållsten

Style Level, Evelina Boström säljer noga utvalda och unika plagg från leverantörer runt om i världen. Styrelsemedlemmar: Torstein Bratvold, Ida Backlund och Nadja Lindgren