Struktur Design från Umeå vinner prestigefylld designutmärkelse

Struktur Design i Umeå kammade hem pris för båda sina bidrag i årets upplaga av Red dot award i kategorin ”Product design”. De produkter som föll den 40 personer starka juryn i smaken var lekhjälmen Jofa 715 LS och konferenstelefonen Avaya B189 IP. Utmärkelserna är ett kvitto på att företaget håller en hög internationell nivå.

– Det är en eftertraktad utmärkelse i vår bransch och ett fint bevis på att vi gör bra saker. Den har ett högt anseende över hela världen och om man vill vara med i matchen på ett internationellt plan är det en stor fördel att kunna lyfta fram en utmärkelse från Red dot award, enligt Tord Berggren, försäljningschef på Struktur Design.

Ett rekordstort antal bidrag deltog i produktdesign-kategorin av årets Red dot award. Av 4 815 bidrag från 53 länder blev 1 120 belönade med utmärkelsen ”the Red dot for excellent product design”. I och med utmärkelsen får vinnarna bl.a. märka sina produkter med ”the Red dot label”, som fungerar som en kvalitetsstämpel över hela världen. Dessutom ställs de belönade produkterna ut både i en online-utställning på Red dots webbplats och på världens största museum för samtida design, Red dot design museum, som ligger i Tyskland och lockar omkring 200 000 besökare varje år. För Struktur Design innebär utmärkelsen en större möjlighet att nå ut.

– Vi tror att den här utmärkelsen gör att vi kan få mer uppmärksamhet kring det vi arbetar med. Det är svårt att säga hur stor betydelsen blir för våra lokala kunder, men det ökar definitivt våra chanser att nå andra uppdragsgivare, både nationellt och internationellt, säger Tord Berggren.

En allhjälm för barn

Lekhjälmen Jofa 715 LS är designad för att barn ska kunna leka fritt, men samtidigt vara skyddade. Hjälmen är från början ett examensarbete av Oskar Björk som under sina studier på designhögskolan i Umeå jobbade med sportutrustnings-tillverkaren Jofa i Malung. När han tog sin examen och fick anställning på Struktur Design tog projektet ny fart.

Hjälmen är framtagen för att fungera till alla möjliga aktiviteter som barn kan tänkas göra. Den är ett säkert alternativ när de t.ex. leker, åker skridskor eller cyklar. I stället för att barnen ska använda egna mössor under hjälmen, något som ofta gör att en hjälm glider omkring på ett osäkert sätt, har Jofa 715 LS en egen inbyggd mössa som gör att hjälmen sitter bra och säkert. Dessutom går storleken enkelt att justera med ett vred i nacken.

En konferenstelefon för det moderna konferensrummet

Konferenstelefonen Avaya B189 IP är designad för det moderna konferensrummet. Den har HD-ljud och är anpassad för medelstora och större konferenslokaler.

Produkten har fått ett uttryck som inger självförtroende och kvalitet. Den har tydliga ”krispiga” linjer och skarpa ytövergångar, för att ge ett intryck av framtid och flow. Tack vare designen får B189 IP ett 360 graders surround-ljud och på baksidan av telefonen finns en praktisk lucka där kablarna kan förvaras. Struktur Design har tagit fram telefonen i samarbete med Konftel och amerikanska koncernen Avaya.

Läs mer på www.strukturdesign.se