Sveriges största fritidsgårdsfestival till Umeå

Nästa år kommer Sveriges största fritidsgårdsfestival, Livet är en fest, att hållas i Umeå.
– Att vi ska arrangera festivalen nästa år känns verkligen hur kul som helst. Vi har jobbat stenhårt för detta och nu är det officiellt. Det är bara att kavla upp ärmarna och köra, säger Per-Erik Söderström, projektledare för Livet är en fest, Umeå fritid unga.

”Livet är en fest” är en festival som initierats av Fritidsforum och har som fokus att engagera unga människor från Sveriges fritidsgårdar. Delaktighet, mångfald och att ha kul tillsammans är festivalens ledord. Under tio år har festivalen, som varje år flyttar runt i landet, arrangerats av och med unga. Festivalen erbjuder workshops, invigningsfest, disco, spelningar, utflykter och annat kul.

16–17 maj 2014 smäller det

– Det brukar vara mellan 400–600 deltagare varje år beroende på hur många deltagare städerna kan ta emot. Vi siktar på att kunna ta emot 600 ungdomar 2014. Vi är också peppade på det faktum att vi kör festivalen "2 Days in Umeå" parallellt med "Livet är en fest" vilket kommer leda till att kvällunderhållningen både på fredagen och lördagen kommer bli riktigt grym med både disco och en massa band på scenerna runt om på Folkets hus, säger Per-Erik Söderström.

För att ta emot stafettpinnen var Umeå representerade på "Livet är en fest" i Uddevalla. Under invigningsfesten fick fyra medlemmar ur Umeå fritid ungas arrangörsgrupp gå upp på scenen och officiellt ta över arbetet inför för nästa års värdskap.

Läs mer om fritidsgårdar och ungdomsverksamheten (www.umea.se/ung)

Per-Erik Söderström
projektledare, Livet är en fest