UF-företagande – en växande trend

Hela 800 gymnasieelever i Västerbotten driver egna företag i år. – UF-företagande är verkligen en växande trend bland unga, säger Frida Stighäll regionchef, Ung Företagsamhet Västerbotten.

Hela 800 gymnasieelever driver UF-företag läsåret 2017/2018 i Västerbotten. Det är en ökning med 37 stycken sedan förra året. Det visar färska siffror från organisationen Ung Företagsamhet som utbildar unga i entreprenörskap i grundskolan och gymnasiet.

Årets siffror visar att det är populärt att driva UF-företag på högskoleförberedande program medan andelen UF-elever är relativt låg på yrkesförberedande program.

- Jag är väldigt glad över att så många gymnasieelever driver UF-företag i år. Samtidigt kommer vi jobba ännu hårdare på att fler elever på yrkesprogrammen får möjligheten. Många av dem ska direkt ut i ett liv som företagare eller anställda i småföretag, det borde vara självklart att få öva på sitt entreprenörskap, säger Frida.

Forskning visar att personer som drivit UF-företag i gymnasiet oftare startar företag än andra, har lägre arbetslöshet och tjänar mer.

- Ung Företagsamhet gör skillnad både för enskilda människor och för samhället. Jag är glad och tacksam för att jag får arbeta med dessa frågor tillsammans med mina duktiga kollegor i Västerbotten. säger Frida.

Läs mer och ta del av mer statistik, eller kontakta:

Frida Stighäll
Ung Företagsamhet Västerbotten