Umeå Energi erbjuder vindkraft till HSB-medlemmar

Umeå Energi har tecknat ett samarbetsavtal med HSB Riksförbund om att erbjuda vindkraftsandelar till HSB:s medlemmar. Umeå Energi, som investerar i vindkraft utanför Umeå, bildar tillsammans med HSB ett vindkraftkooperativ där HSB:s medlemmar kan köpa andelar.

Avtalet innebär att enskilda medlemmar, bostadsrättsföreningar och regionala HSB-föreningar erbjuds köpa andelar från den 7 maj. Leveransen av vindkraftsel väntas kunna ske i inledningen av 2014.

– Vi vet att många medlemmar och bostadsrättsföreningar är intresserade av att byta bort den icke förnybara energin som man använder mot att vara med och äga ett eget vindkraftverk. Jag vet att det finns många som känner att man med ett eget initiativ vill bidra till ett bättre klimat. Därför tror jag att efterfrågan på vindkraftsandelar kommer att bli stor, säger Sanna Edling, projektledare på HSB Riksförbund.

– HSB har liksom Umeå Energi ett starkt fokus på miljö. Idag kommer all el vi säljer från förnybara källor som sol, vind och vatten och år 2018 är vårt mål att Umeå Energis alla produkter och tjänster är helt klimatneutrala. Vi är därför mycket glada över att HSB valt att samarbeta med oss inom vindkraft-området. Att hitta bra lösningar tillsammans med våra kunder hjälper oss att hela tiden bli bättre gällande både hållbarhet och våra erbjudanden, säger Anders Hjalmarsson, affärsutvecklare på Umeå Energi.

Anders Hjalmarsson
affärsutvecklare