Umeå får pris som svensk vinnare i Cykelkampen

För Umeåcyklisternas stora engagemang i Cykelkampen 2014 får Umeå priset som svensk vinnare av den europeiska tävlingen. Fredag 27 juni överlämnas priset till Umeå av Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling.

– Umeå är en bra stad att cykla i och det är med glädje jag delar ut priset till en av Sveriges bästa cykelstäder, säger Klas Elm.

Umeå deltog för första gången i år och redan nu cyklade Umeå in på en 6:e plats, bäst av alla deltagande svenska städer. En procent av Umeås befolkning har ställt upp och cyklat för Umeå. Med 1 143 medlemmar i laget cyklade umeborna totalt 75 999,77 km. Om dessa resor istället skulle ha gjorts med bil, skulle utsläppen av koldioxid kunna beräknas till ungefär 15 400 kg.

– Vi är djupt imponerade över deltagarnas insats. Detta är ytterligare ett bevis på att Umeå ligger i framkant som cykelstad, säger Emma Ödling, projektledare, Be Green Umeå.

The European Cycling Challenge, eller Cykelkampen som den kallas, är en årligen återkommande tävling där städer i Europa utmanar varandra om vem som kan cykla längst. Cykelkampen går ut på att den stad som cyklar flest mil vinner.

Under hela maj månad har cyklister från 32 olika städer registrerat sina cykelsträckor och bland de lag som hamnade i toppen finns Umeå.

Läs mer om cykling och cykelvägar i Umeå
(Umeå kommuns webbplats)

Johan Sandström