Umeåfilmen "Ta av mig" tävlar om Guldbjörnen i Berlin

Umeåregissören Victor Lindgrens kortfilm "Ta av mig" deltar i tävlar i den prestigefyllda Berlinare Shorts 2013 som är en del av filmfestivalen i Berlin.

— Jag känner mig verkligen lättad att det blev en så bra film, att den blivit utvald att tävla i Berlin känns som en bekräftelse på det, säger Victor Lindgren, regissör, Bautafilm AB.

Filmen  "Ta av mig" bygger på en självupplevd händelse och ett utlämnande manus av Jana Bringlöv Ekspong som också spelar huvudrollen. I filmen får vi följa Mikaela som har bytt kön från man till kvinna. En natt på krogen träffar hon en kille som följer henne hem. Väl i hemmet tar han av henne allt. Filmen handlar om våra föreställningar om manligt och kvinnligt och hur vi blir till genom hur andra ser oss.

Filmen "Ta av mig" spelades in våren 2012 i Umeå och är en samproduktion mellan Bautafilm AB och Film i Västerbotten.

— Victor och Jana har gjort en stark film som förtjänar att visas på en så ansedd festival. Att vara med i det sammanhanget kommer att öppna många dörrar, säger Fredric Larsson verksamhetsledare för Film i Västerbotten.

Victor Lindgren
regissör