Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Umeå-film tog finalplats i reklamfilmens Grand Prix

Umeå Energis film Living with lag var en av fyra svenska nomineringar när Cannes Lions avgjordes i helgen. Vann gjorde Volvos film The Epic Split med Van Damme.

Umeå-filmen var som enda svenska film nominerad i kategorin Viral Films och tog sig till short list inför juryns slutliga avgörande.

– Fantastiskt roligt! Filmen fick snabbt en enorm spridning på you.tube och har visats mer än 5 miljoner gånger sen vi släppte den i slutet av april. Att dessutom få vara med och tävla om ett så prestigefyllt pris känns stort, säger Agneta Filén marknadschef på Umeå Energi.

I filmen visar Umeå Energis bredbandsbolag ume.net hur det skulle vara att leva med samma fördröjning i verkligheten som en långsam internet-uppkoppling innebär. För att illustrera detta användes en specialbyggd Oculus Rift.

Living with lag producerades av reklambyrån ANR.BBDO Stockholm och produktionsbolaget Stopp på uppdrag av Umeå Energi.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag