Umeå kan få SM-veckan 2018

Efter det lyckade genomförandet av SM-veckan vinter 2014 väcktes suget för att arrangera en SM-vecka på sommaren. Umeå har ansökt om att få arrangera SM-veckan på sommaren 2018 och idag meddelade Riksidrottsförbundet att Umeå gått vidare i den första gallringen.

Det är Riksidrottsförbundet tillsammans med Sveriges Television som utser vilken stad som ska få arrangera SM-veckorna varje år. Många kandidater ansöker och urvalet sker i olika steg. Umeå har ansökt om att få arrangera SM-veckan sommar 2018 eller 2019 och Riksidrottsförbundet meddelade idag att Umeå är en av de kandidater som de kommer gå vidare med.

Närmast väntar besök av SM-veckans projektgrupp bestående av representanter från Riksidrottsförbundet och SVT som besöker de städer som fortsatt är med i leken. Representanterna kommer till Umeå i maj för att få en presentation av stadens upplägg för SM-veckan sommar samt Umeås möjligheter att klara av infrastrukturen kring arrangemanget.

Beslutet om vilken stad som får arrangera SM-veckan sommar 2018 förväntas komma kring midsommar.

Stefan Hildingsson
fritidschef