Umeås nya hotell U&Me slår upp dörrarna

Bo kompakt på 9 kvm eller i sviten. Eller rent av utanför hotellet? På obemannade U&Me skräddarsyr gästen sin hotellupplevelse med allt från paltkoma, skoterturer och norrsken eller till att helt enkelt lämna hotellet för att istället övernatta i ett U&Me-tält.

Den 8 september öppnar U&Me, ett nytt hotell mitt i centrala Umeå. Hotellet, vars arkitektur påminner om en björkstam, ligger på våningarna 6-13 i Umeås nya kulturarena Väven. I rummen är sängarna vända mot utsikten, antingen över Umeålven eller mot Umeå. U&Me är ritat av den prisbelönta arkitektbyrån Snøhetta. Bakom hotellets koncept och inredningsdesign står arkitekt- och designbyrån Stylt Trampoli.

Gästen utformar själv besöket

På U&Me formar gästen helt och hållet sin egna upplevelse, hotellet är helt obemannat och webbaserat. Reception saknas och in- och utcheckningen sköts med hjälp av incheckningsdiskar, precis som på flyget. Inför och under resan skräddarsyr gästen själv sin hotellupplevelse utifrån önskemål, behov och plånbok – allt genom webbsidan. Man kan antingen välja att endast boka själva övernattningen, det vill säga hotellsängen, eller så adderar man på upplevelser som till exempelvis gitarrlektion på rummet, paltkoma, vattenskidåkning på Umeälven eller något helt annat.

– Vi har försökt tänka nytt, att ifrågasätta allt när vi skapat U&Me. Hotellet ligger precis mitt i Umeå och vi vill få våra gäster att uppleva så mycket som möjligt av vår stad, säger hotelldirektören Anna Gemrud Mörner.

– Men likväl som man kan göra tillval så kan gästen också välja bort det mesta, till och med hotellrummet. Vill man hellre övernatta i ett U&Me-tält så ordnar vi självklart det, säger Anna Gemrud Mörner.

Läget, mitt i kulturarenan Väven, gör att hotellets gäster har tillgång till Umeås kreativitet, kultur och kunnande. I slutet av november öppnar Väven med Umeås nya stadsbibliotek, filmsalar, skaparverkstäder, konstutställningar och mycket mer. Dessutom finns det gott om plats för möten, konferens, kongress och utbildning med kapacitet för upp till 500 personer.