Vitec köper norskt bolag i bilbranschen

Vitec köper norska bolaget AutoData för motsvarande 36 miljoner kronor. Därmed kliver Vitec in i en branschspecifik nisch med affärssystem för bilhandel och tar samtidigt över 17 nya medarbetare.

Vitec Software Group AB, med huvudkontor i Umeå, har förvärvat 100 procent av aktierna i det norska programvarubolaget AutoData Norge AS, som erbjuder ett branschspecifikt affärssystem för den norska bildelsbranschen. Bolaget omsatte 2013 38,3 MNOK, med nära 100 procent repetitiva intäkter och ett resultat före skatt på 6,4 MNOK.

– Förvärvet av AutoData utgör ett naturligt steg i Vitecs plan att fortsätta expandera vår verksamhet både till fler marknader och fler nischer. Genom förvärvet stärker vi vår position som leverantör av branschspecifika affärssystem i Norden, säger Lars Stenlund, VD Vitec Software Group.

Affärssystem för bilbransch

Programvarubolaget AutoData Norge AS, som startades 1979, levererar ett branschspecifikt affärssystem för norska bilbranschen med stöd för försäljning, inköp, lagerstyrning, fakturering, redovisning och lön. Kunderna är såväl importörer, grossister, detaljister, distributörer och återförsäljare men även verkstäder.

AutoDatas affärsmodell med en helt SaaS-baserad leverans till kunderna ger en mycket hög andel repetitiva intäkter, i det närmaste 100 procent. Genom förvärvet stärker Vitec sin ställning som en långsiktig och resursstark nordisk leverantör av branschspecifika affärssystem.

– I Vitec har vi hittat en stark och långsiktig ägare som kan vidareutveckla bolaget till nytta för både våra kunder och våra medarbetare. Tillsammans i Vitec-koncernen får vi större resurser till att utveckla bolaget, och med Vitecs strategi med internationalisering blir framtiden spännande, säger Svein Roger Westengen, VD AutoData.

– Att AutoData nu får en dokumenterat långsiktig och erfaren ägare i Vitec är bra för AutoDatas kunder och därmed hela bilbranschen i Norge. Vitecs 30-åriga erfarenhet som programleverantör borgar för en fortsatt stabil utveckling av AutoDatas erbjudande, säger Morten Birkeland VD i Sørensen og Balchen, en del av Mekonomen Group och styreleider i AutoData.