XXL öppnar på Ersboda

Den norska sportkedjan XXL gör sin första etablering i Västerbotten genom öppningen av XXL i handelsområdet Ersboda i Umeå. Fastigheten, som idag inrymmer hyresgästerna Willys och Jula, kommer att byggas ut med drygt 4 000 kvadratmeter för att rymma XXL. Öppningen planeras bli under våren 2016.

– Vi är glada över att få XXL till Ersboda då XXL är en snabbväxande sportkedja som med sitt stora urval, kända varumärken och låga priser på kort tid blivit en av de största i Sverige, säger Nils Styf, investeringschef på det nordiska köpcentrumbolaget Citycon som äger handelsfastigheten i Ersboda.

Citycon och fastighetsutvecklingsbolaget RED har sedan tidigare ett joint venture-samarbete för att utveckla handeln i fastigheten Länken 1 belägen i handelsområdet Ersboda utanför Umeå. Utvecklingen genomförs genom att de redan befintliga lokalerna byggs ihop till en sammanhängande huskropp där XXL kommer att ta plats i mitten. Byggnaderna har ett bra läge med stora fasader, goda skyltmöjligheter från Cementvägen samt utmärkta parkeringsytor framför butikerna.

– Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med RED som har stor erfarenhet av att utveckla externa volymhandelsfastigheter. Nästa steg är att söka efter en långsiktig ägare till fastigheten. En avyttring ligger i linje med Citycons strategi att fokusera på stadsdelscentrum och dagligvarubaserade köpcentrum i större städer vid stora trafikknutpunkter, säger Nils Styf.

– RED är stolta över att utveckla en fastighet som vi är övertygade om kommer fortsätta ha en central roll i Umeås handel. För RED är samarbetet ett kvitto på att vi behärskar en nisch i branschen där vi kan addera värde till denna typ av handel, säger Ronald Rico, vd på RED.

– Vi ser framemot vår etablering i Umeå, då vi vet att vårt koncept är mycket uppskattat i orter med tydliga säsonger och ett starkt friluftsliv, säger Marcus Wibergh, vd på XXL.