Fjärr- och distansundervisning

Personal Utbildningsförvaltningen Umeå kommun

Den här sidan innehåller stödmaterial till dig som lärare som vill komma igång med att undervisa dina elever som befinner sig på en annan plats och syftet är att förtydliga, vägleda och informera om fjärr- och distansundervisning. Webbplatsen kommer att uppdateras kontinuerligt.

Sidan har skapats utifrån Umeå kommuns strategi för fjärrundervisning för grundskolan men kan vara ett stöd för all personal inom utbildningsförvaltningen. Ta stöd av den vägledning som finns på den här webbplatsen. Elever och vårdnadshavare hittar information och stödmaterial via www.umea.se/undervisninghemma. Den är till för att skapa en tydlighet och likvärdighet för lärarna och i slutändan våra elever. Den är uppbyggd utifrån följande delar:


  • Resurser - vilka tjänster har vi tillgång till för fjärr- och distansundervisning samt övriga digitala resurser

  • Förberedelser - Vad kan du som lärare göra för att förbereda dig och dina elever på fjärr- och distansundervisning

  • Undervisning - Så här kan skolor göra för att informera/kommunicera med våra elever och vårdnadshavare

  • Kommunikation - Så här kan skolor kommunicera med elever och vårdnadshavare via videomöten för fjärr- och distansundervisning

  • Hjälp & stöd - hur gör jag om jag behöver hjälp eller stöd med något. Information om webbutbildningar


De system vi främst använder för att bedriva fjärr- och distansundervisning i Umeå kommun är:

Lärum

Informationskanal till elever och vårdnadshavare via nyheter och informationskanal.

Lärportal med funktioner som rum där planering, arbeten, informationskanaler finns för kommunikation och möjlighet att dela information med elever och vårdnadshavare.

Unikum

Informationskanal till vårdnadshavare via meddelande och lärlogg.

Lärportal med funktioner som planering, uppgifter, meddelande och lärlogg för kommunikation och möjlighet att dela information med elever och vårdnadshavare

Google Classroom

Plattform för att interagera med sina elever. I classroom kan man: skicka meddelanden, hantera uppgifter, skapa och dela dokument, samarbeta mm


Google Meet

Onlinemöten där för möjlighet att träffas då man inte befinner sig på samma plats. Med Meet kan du ha videomöten från en dator eller mobil enhet.

Om du är inloggad i Google kommer du direkt in i mötet som du väljer att gå med i, annars behöver du bli godkänd för att bli insläppt.

En ljudsignal låter när de första fem personerna går med i mötet. Ingen ljudsignal hörs för ytterligare deltagare när de går med och deras mikrofon stängs av automatiskt.

Google drive

Skapa, dela och samarbeta i dokument.


Information kring dessa system hittar du på www.umea.se/eduit

Utöver dessa system finns det så klart en massa andra system som används i Umeå kommun för tex frånvaro osv. Det finns också ett stort antal användbara digitala tjänster på nätet. Du kan läsa mer under "Tjänster & resurser" här på webbplatsen.