Startsida Umeå kommun

Brandsäkerhet på lätt svenska

Din säkerhet

Blås ut stearinljusen när du lämnar rummet eller bostaden.

En fungerande brandvarnare varnar dig om det börjar brinna

Finns det ett batteri i brandvarnaren?
Tryck på knappen för att höra om brandvarnaren piper.
Hör du inget ljud måste du byta till nytt batteri eller köpa en ny brandvarnare.

Rök inte cigaretter eller pipa i sängen

Om du somnar när du röker kan sängen börja brinna.
Många bränder där någon dör är
för att den personen har rökt i sängen.

Är det mycket rök i trapp-uppgången utanför din lägenhet?

Gå in i din lägenhet och stäng dörren.
I lägenheten är du säker.
Gå aldrig ut i en rökig trapp-uppgång.
Det är mycket farligt.
Ring 112.
Tala om att det brinner och vilken adress du är på.
Ställ dig vid fönstret eller på din balkong så
hjälper brandmännen dig ut.

Brinner det i din lägenhet?

Säg till andra människor i lägenheten att det brinner.
Skynda dig ut.
Det är viktigt att du stänger dörren till rummet där det brinner.
Då sprider sig inte branden.
Ring 112.
Tala om att det brinner och vilken adress det brinner på.

Brinner det i en gryta på spisen?

Lägg ett lock på grytan där det brinner.
Du kan också lägga på en plåt, en skärbräda eller en stor tallrik för att elden ska slockna.
Vatten är mycket farligt att hälla på brinnande olja.
Stäng av spisen.
Flytta grytan från spisen om du kan.
Ring 112.
Säg att det brinner på spisen och vilken adress du är på.
Vänta tills grytan är kall innan du öppnar locket.

Kontakt

Umeå kommun
Skolgatan 31A
901 84 Umeå
090-16 10 00

Kontaktvägar
Felanmälan
Förslag, synpunkter

Genvägar

Sök på umea.se/kommun

Umeå är en kulturstad i Europa. Här finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare. Med gemensamma krafter skapar vi välfärd och samhällsnytta för kommunens invånare.