Startsida Umeå kommun

Om Umeå kommun

I Umeå bor 111 tusen personer.
Umeå är den största kommunen
i norra Sverige.
Det finns 11 tusen företag i Umeå.
Många företag arbetar med
kommunikation och IT.
Det finns också många företag
som tillverkar produkter.

 
Du kan flyga till och från Umeå.
Du kan också åka tåg till Umeå.
E 4 och E12 är stora vägar
som går till Umeå.
Umeå kallas Norrlands knutpunkt.

 
Umeå har ett universitet.
Det finns 29 tusen studenter i Umeå.

 
Staden Umeå är snart 400 år gammal.

Kontakt

Umeå kommun
Skolgatan 31A
901 84 Umeå
090-16 10 00

Kontaktvägar
Felanmälan
Förslag, synpunkter

Genvägar

Sök på umea.se/kommun

Umeå är en kulturstad i Europa. Här finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare. Med gemensamma krafter skapar vi välfärd och samhällsnytta för kommunens invånare.