Startsida Umeå kommun

Renhållning och avfall

Det är Vakin (Vatten- och avfallskompetens i norr AB)
som ser till att renhållningen fungerar.
Varannan vecka hämtas sopor där du bor.
Du betalar en avgift för att dina sopor hämtas.

 
Alla sopor får inte kastas i soppåsen.
Tidningar, plastförpackningar, glas
metallförpackningar och farligt avfall
är sådant som ska sorteras.
Farligt avfall är till exempel batterier och målarfärg.

 
Det du inte slänger i soppåsen
får du själv åka och lämna.
Du kan åka till en återvinningsstation.
Återvinningsstationerna ligger vid butiker,
bensinstationer eller öppna platser i bostadsområdena.

 
Återvinningscentraler är större anläggningar.
På återvinningscentraler kan du kasta
grovavfall, trädgårdsavfall, farligt avfall,
förpackningar och tidningar.
Du kan också kasta elskrot.
Elskrot kan vara gamla datorer och tv-apparater.

 
I Umeå finns det 6 återvinningscentraler.
Den återvinningscentral som ligger närmast staden
finns på Gimonäs.
Om du ska åka till Gimonäs åker du mot Holmsund.
Efter rondellen vid Strömpilen svänger du höger
vid den första avtagsvägen.
Sedan ska du följa vägskyltarna.

 
Om du vill veta mer kan du ringa Vakin på telefonnummer 090-16 19 00.

Här kan du läsa mer om Vakin.

Kontakt

Umeå kommun
Skolgatan 31A
901 84 Umeå
090-16 10 00

Kontaktvägar
Felanmälan
Förslag, synpunkter
Pressmeddelanden

Genvägar

Sök på umea.se/kommun

Umeå är en kulturstad i Europa. Här finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare. Med gemensamma krafter skapar vi välfärd och samhällsnytta för kommunens invånare.