Startsida Umeå kommun

Om inloggning till Lärum

Vårdnadshavare

Du som är vårdnadshavare loggar in i Lärum med din e-legitimation. Genom att du har en egen inloggning och inte använder ditt barns användaruppgifter, så blir det tydligt vem som kommunicerar. Om du redan har en e-legitimation och ditt barns verksamhet använder Lärum kan du logga in i Lärum. 

Om du inte har möjlighet att skaffa e-legitimation, tex om du saknar svenskt personnummer, behöver du ta kontakt med personal på skolan för en alternativ inloggning.


Elever

För att kunna logga in på lärplattformen använder du som är elev i Umeå kommun samma användarnamn och lösenord som vid inloggning på skolans datorer. Behöver du hjälp med inloggning, vänd dig till din lärare eller berörd person på skolan.

Skolor i Umeå

Personal

Som personal använder du din vanliga datorinloggning till lärplattformen. Behöver du logga in i egenskap av vårdnadshavare använder du e-legitimation, se ovan.

Hur loggar jag in som vårdnadshavare i Lärum?

Du som är vårdnadshavare loggar in i Lärum med din e-legitimation. Om du inte har möjlighet att skaffa e-legitimation, tex om du saknar svenskt personnummer, behöver du ta kontakt med skolledare för en alternativ inloggning.


Genom att du har en egen inloggning och inte använder ditt barns användaruppgifter, så blir det tydligt vem som kommunicerar. Vi rekommenderar dig som har en smartphone eller läsplatta att installera mobilt bank-ID.


Inloggningen hittar du på startsidan, www.umea.se/larum

Instruktionsfilmer kring inloggning hittar du på "filmer om Lärum"


Nu finns appen Tieto Edu tillgänglig att installera för vårdnadshavare.
Ladda ner appen från Appstore eller Google Play.

Appen innehåller i dagsläget en funktion för att ta del av nyheter. Det går att få notifieringar till smartphone/läsplatta när skolan skickar ut information som är publicerad via Lärums informationskanal samt från nyheter i olika rum. Syns inte nyheter i appen måste skolan kontaktas.

Bra att tänka på
Du måste någon gång ha loggat in i Lärum via www.umea.se/larum för att kunna logga in via appen. Titta gärna på instruktionsfilmen under stödmaterial.

Hur loggar elever in på Lärum?

För att kunna logga in på lärplattformen använder du som är elev i Umeå kommun samma användarnamn och lösenord som vid inloggning på skolans datorer. Behöver du hjälp med inloggning, vänd dig till din lärare eller berörd person på skolan.


Hur skaffar jag e-legitimation?

E-legitimationer ges ut av banker och Telia.

Skaffa e-legitimation

Information om e-legitimation

Testa din e-legitimation

Umeå kommuns snabbguide

Vi har fått information om att Telias e-legitimation inte fungerar i webbläsaren Google chrome så använder du Telia behöver du använda en annan webbläsare som Internet Explorer 10 (eller senare), Firefox eller Safari, etc.


Hur skaffar jag mobilt Bank-ID?

Mobilt bank-ID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt bank-ID behöver du installera bank-ID säkerhetsapp i telefonen eller surfplattan och hämta ett mobilt bank-ID. Det gör du hos din internetbank.


Hur loggar jag in med mobilt bank-ID?

Med mobil eller surfplatta:

Gör så här för att logga in med mobilt bank-ID:

  • Öppna din webbläsare och surfa till www.umea.se/larum.
  • Välj "vårdnadshavare" och sedan "vårdnadshavare mobilt bank-ID" en gång till.
  • Skriv in ditt personnummer och tryck logga in.
  • Växla över till bank-ID-appen och logga in.
  • Växla tillbaka till webbläsaren, nu är du inloggad.

Med datorn

Gör så här för att logga in med mobilt bank-ID:

  • Öppna din webbläsare och surfa till www.umea.se/larum.
  • Välj "vårdnadshavare" och sedan "vårdnadshavare mobilt bank-ID".
  • Skriv in ditt personnummer och tryck logga in.
  • Starta din bank-ID app och logga in.
  • Gå tillbaka till webbläsaren, nu är du inloggad.

Hur ska jag logga in om jag inte har möjlighet att skaffa e-legitimation?

Inloggning på Lärum sker med hjälp av e-legitimation. Är du inte folkbokförd eller lever under skyddad identitet, kontakta din skolledare för mer information om inloggning.

Jag kan inte logga in, vad ska jag göra?

Vårdnadshavare

  • Loggar du in via rätt sida? Använd inloggningsrutan som ligger på www.umea.se/larum.
  • Fungerar din e-legitimation eller behöver du installera/uppdatera säkerhetsprogramvaran? Testa din e-ligitimation. Om det inte fungerar, kontakta utgivare av e-legitimationen, vanligtvis din bank. Om din e-legitimation fungerar på testsidan är det antagligen fel på själva e-tjänsten som du försöker använda.
  • Testa en annan webbläsare eller rensa webbläsaren på historia.
  • Kontakta skolan om du fortfarande har problem att logga in.

Elev

Personal

Om du som personal inte kan logga in kan det bero på någon av nedanstående punkter: 

  • Loggar du in via rätt sida? Använd inloggningsrutan som ligger på www.umea.se/larum.
  • Testa en annan webbläsare eller rensa webbläsaren på historik.
  • Det saknas information i ProCapita, vänd dig till elevregistreraren eller placeringsassistenten för din enhet. Då står det oftast "forbidden" då man försöker logga in. Fråga din skolledare om du är osäker på vem som registrerar i ProCapita hos dig.
  • Kontakta support- och utbildningsansvarig på din enhet om du fortfarande har problem att logga in.


Jag får "forbidden" då jag försöker logga in. Vad ska jag göra?

Står det forbidden kan det bero på olika saker:

  • Du har aldrig loggat in tidigare och kopplingen till ditt barn är inte inlagt rätt i systemet. Kontakta din skola.
  • Du har tidigare varit inloggad i systemet och "gammal" inloggningsinformation ligger kvar. Försök logga ut igen, stäng alla webbfönster och försök logga in på nytt. Du kan även testa en annan webbläsare eller töm webbläsaren på historik (gammal lagrad information).
  • Loggar du in från en mobil eller surfplatta och får "forbidden" måste du tillåta cookies. iPad: Gå till inställningar>Safari>acceptera cookies Android: välj webbläsarens inställnignar och välj "tillåt cookies".
  • För pedagoger kan det handla om att det saknas information om dig i procapita. Vänd dig till elevregistreraren för respektive skola för att rätta till detta.

Hur byter jag lösenord?

Om du använder e-legitimation, kontakta din bank.

Elever och personal har samma lösenord då de loggar in på skolans nätverk som i Lärum. Om de byter lösenordet till själva datorinloggningen så ändras det även till Lärum.

Vad gör jag om jag glömt mitt lösenord?

  • Du måste hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Det är bara du som vet vad du har för lösenord och ingen annan kan ändra lösenordet eller nollställa det.
  • Om du har din e-legitimation på ett smart kort som levererades med en PUK-kod så kan du återställa kortets PIN-kod med PUK-koden.

Elever kontaktar sin lärare om de har glömt sitt lösenord.

Kontakt

Systemförvaltare förskolan

Pär Sundström mejl

Systemförvaltare grundskolan

Therese Vallin mejl

Systemförvaltare gymnasiet

Anna Cederblad mejl

Kontakt

Umeå kommun
Skolgatan 31A
901 84 Umeå
090-16 10 00

Kontaktvägar
Felanmälan
Förslag, synpunkter

Genvägar

Sök på umea.se/kommun

Umeå är en kulturstad i Europa. Här finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare. Med gemensamma krafter skapar vi välfärd och samhällsnytta för kommunens invånare.