Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

På bilden visas de två grundarna till Sisters in Law.

Sisters in Law driver en framgångsrik bröllopsblogg, ett digitalt magasin och en webbshop.

Umeå i landets kreativa topp

Umeå är en av få europeiska platser som får en topplacering för kreativa näringar, utan att vara huvudstad. En viktig roll spelar eXpression, Umeås inkubator för de kulturella, konstnärliga och kreativa näringarna.

En EU-studie visar att huvudstäderna får den högsta poängen för ”Creative Economy” i 19 av 24 länder. De enda undantagen är Österrike, Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige. Umeå får maxpoäng (100) för det årliga antalet skapade arbetstillfällen inom kreativa näringar, och studien nämner stadens mycket snabba tillväxt under de senaste decennierna.

Internationellt intresse

Inkubatorn eXpression startades 2014, och fram till 2018 har här bildats 55 nya företag inom näringarna. Bland dem finns de senaste två årens vinnare av Årets unga företagare vid Umeågalan.

– Vi har utgått ifrån hur kreativa näringar bygger sina företag och har byggt vår affärsutveckling utifrån de faktorerna. Internationella inkubatorer och andra miljöer för kreativa näringar vill ta del av hur vi jobbar, säger Marlene Johansson, vd vid eXpression.

Digitalt i framkant

Kännetecknande för dessa företag är att de inte i första hand växer genom att anställa, utan genom att bygga samarbeten med andra oberoende företag. Ett exempel är Sister in Law, en av Sveriges största bröllopsbloggar, som genom ett nätverk samarbetar med ett 60-tal kreatörer och andra personer.

– Ett annat kännetecken är att företagen ligger i framkant av den digitala utvecklingen, vilket gör att de är globala från dag ett.

Lärande för andra branscher

Alltfler entreprenörer gör samma resa. Entreprenörer som har sin början och bas digitalt, via webb eller sociala medier, och som successivt inkluderar en fysisk närvaro med ett butikskoncept, en pop-up-butik eller ett showroom.

– Andra branscher kan lära sig av de här företagen och bli mer snabbfotade, säger Marlene Johansson.

Här är två av företagen inom de kreativa näringarna:

Random Bastards

Kollektivet har Storspoven AB som kärna (i dag alumnbolag till eXpression). Ett stort antal kulturföretag i Umeå har startat i samarbete med deras bolag och kan i dag leva på sitt kulturskapande. Kollektivets huvudverksamhet är musik, film, musikscener, klubbar och kläder/upplevelser. Man är en förebild för andra hur man genom nätverkande bygger på samverkan från dag 1. Det går också emot den traditionella industrilogiken med i grunden ekonomiska teorier som bygger på patent/skydd av sin verksamhet, konkurrens och positionering av det enskilda bolaget (aktiebolaget).

Sisters in Law

Ett annat exempel på hur man i kreativa näringar bygger sitt företag genom ekosystem och samskapande med andra är det unga företaget Sisters in Law. De driver sin verksamhet i ständigt samspel mellan det digitala – med en framgångsrik bröllopsblogg, ett digitalt magasin och webbshop – och det fysiska, med studio och butik. Sisters in Law är också ett exempel på ett företag som startat i det digitala för att sedan förgrena sig ut i det fysiska.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag