Pop up-kulturskola i Umeå

I sommar får barn runt om i Umeå kommun chansen att prova på cirkuskonster och graffiti, göra kollage, tova ull och mycket annat. Kulturskolan ger sig nämligen ut på pop up-turné under sommarlovet. Under vecka 31–32 är vi på resande fot och besöker olika platser i kommunen.

Sommarlovet inleddes med en sommarfest i juni, proppfull med prova på-aktiviteter och livemusik på Hamnmagasinet där Kulturskolan i Umeå vanligtvis huserar. Sedan besöktes Hörnefors, Sävar samt några mer centrala platser som Ålidhem och Ersboda.
– Gensvaret har varit enormt, berättar Elin Söderlind, dramapedagog på Kulturskolan. Vi har haft runt 70 besökande barn på nästan alla platser vi besökt, så intresset har varit stort.
Populärast har graffiti varit och stundtals har barn stått i kö för att få prova på att spraya sin bokstav eller en smiley på den uppspända plastfilmen som under denna turné fungerar som portabla sprayväggar.
– Under vecka 31-32 kommer besökarna även få prova på att skapa sin egna teatermask, göra kollage med poesi, tova ull och öva på cirkuskonster. Det kommer finnas något för alla! berättar Elin Söderlind.
Vill att fler får ta del av utbudet
Kulturskolan (före detta Kulturcentrum för barn och unga och Umeå Musikskola) ville prova på något nytt i sommar och då regeringen i våras beslutade att även detta år dela ut öronmärkta lov-pengar var det mesta av planeringen redan gjord. Det var bara att ordna med minibussar och annat praktiskt för att förverkliga planerna.
– Vi ville besöka barn och unga som inte vanligtvis söker sig till vår verksamhet. Många drar sig för att lämna sitt bostadsområde på somrarna och därför ville vi istället åka ut på respektive ort och visa upp oss helt enkelt! På det sättet kanske steget till att söka sig till Kulturskolan blir lite mindre, förklarar Camilla Freedman, enhetschef på Kulturskolan.
– Nu kör vi vidare med sommaraktiviteter men i höst utökas Kulturskolans utbud något mer, och vi hoppas fler hittar hit. Det blir inte bara musik och teater. I höst erbjuder vi även kurser i film, graffiti, manusskrivande, slöjd och Youtube. All information kommer att finnas tillgänglig på hemsidan från den 19 augusti, avslutar Camilla Freedman.