Gymnasieelever, med lång resväg eller lång restid till och från sin folkbokföringsadress, kan välja att bo på studieorten. Det medför oftast högre levnadsomkostnader och man kan då ansöka om bidrag, inackorderingstillägg, till detta.
För att kunna prövas för inackorderingstillägg ska den sökande
Elever som är andrahandsmottagna till gymnasieutbildning i annan kommun omfattas inte av rätten till inackorderingstillägg (förstahandsmottagen kan man endast bli till början av en utbildning).
Detta gäller dig som är elev på en kommunal gymnasieskola.
Reseavstånd, kilometer | Belopp, kronor | Kommentar |
---|---|---|
0–174 | 1 590 | (1/30 av prisbasbeloppet år 2021) |
175–599 | 1 770 | |
600–899 | 1 980 | |
900–1 299 | 2 160 | |
1 300 eller längre | 2 350 |
Inackorderingstillägg utbetalas med fyra utbetalningar under höstterminen, och fem utbetalningar under vårterminen. Totalt nio utbetalningar under läsåret september till maj. Ansökan om inackorderingstillägg handläggs vid skolstart eller under läsåret. Skriftligt beslut skickas ut om avslag eller beviljande.
Observera att ansökan görs för ett läsår i taget. Du behöver därför göra en ny ansökan inför varje nytt läsår.
För ej myndig elev skickar elevens vårdnadshavare in ansökan om inackorderingstillägg. Elev som är myndig vid ansökningstillfället måste själv skicka in ansökan om inackorderingstillägg. Det kan inte göras av vårdnadshavare.
För att undvika återkrav är det viktigt att du anmäler eventuella förändringar som påverkar inackorderingstillägget. Till exempel studieavbrott, ändrad folkbokföringsadress eller om inackorderingen upphör.
Inackorderingstillägg och resetillägg för dagliga resor, exempelvis busskort, kan inte utgå samtidigt. Alltså kan en elev aldrig beviljas både inackorderingstillägg och resetillägg och busskortet måste lämnas igen till skolan innan inackorderingstillägg beviljas.
Läs informationen om inackorderingstillägg på den här sidan innan du fyller i formuläret. Ansökan kan undertecknas på två sätt; e-signering eller för hand.
Vid e-signering kan ansökan skickas in elektroniskt.
Ladda ner ansökningsblankett , 197.4 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf)
Alternativt kontakta handläggare på Utbildningskontoret så får du en blankett hemskickad. Se nedan.
Umeå kommun
Utbildningskontoret
901 84 Umeå
Handläggning av ansökningar inför nästa läsår påbörjas månadsskiftet augusti/september.