Om maten vi serverar

Ett av Umeås åtta folkhälsomål är att medborgarna ska ha tillgång till säkra livsmedel och ha goda matvanor. Måltids­service strävar efter att nå god folkhälsa och bidra till hållbar utveckling genom den offentliga måltiden.

Läs mer om hur vi arbetar med ekologisk mat, klimatsmart mat, närproducerad mat, vegetarisk mat och varifrån maten kommer under Information från Livsmedelsverket.

Måltiderna planeras och anpassas efter gällande råd och riktlinjer, såsom gällande lagstiftning och Livsmedelsverkets råd och riktlinjer.

Upphandling av mat

Upphandlingsbyrån är den centrala enhet som sköter Umeå kommuns upphandlingar. Vid en livsmedels­upphandling följs Lagen om offentlig upphandling, LOU. Det ställs krav på leverantörens förmåga och kompetens samt krav på livsmedlen avseende social- och etiska, miljö, djurskydd och kvalitet i enlighet med Upphandlings­myndighetens hållbarhetskrav. I förfrågningsunderlaget ingår även de gällande lokalproducerade samt ekologiska målen.

För att öppna upp för flera olika leverantörer delas livsmedelsupphandlingen upp i flera delar. Förutom en huvud­leverantör finns separata avtal gällande potatis/rotsaker, frukt och grönt, bröd, kaffe och mejeriprodukter.

Kvalitet

Måltidsservice genomför löpande kvalitetstester på de livsmedel som används i matlagningen. Kvalitetstesterna genomförs av en grupp kockar som är utbildade i sensorik. De testar och betygsätter fyra olika kriterier;

  • hanterbarhet vid tillagning
  • färg och utseende
  • smak och doft vid servering
  • konsistens vid servering.

De olika kriterierna är i sin tur nedbrutna i flera olika moment. Om en vara får underkänt i testerna tas de bort från anbudet.

Sidan publicerades