Umeå kommuns grundskolor har som målsättning att genom en god samverkan och tydliga rutiner, ge elever en förutsägbar och trygg övergång mellan skolformer. Enligt skollagen är skolan som eleven lämnar skyldig att lämna över uppgifter till elevens nya skola, om det anses behövligt. Skyldigheten att lämna över uppgifter gäller även när eleven byter skolform till gymnasieskolan. I syfte att underlätta övergången för eleven kan den nya gymnasieskolan, som har en annan skolhuvudman, registrera sig som mottagare av underlag.
Inför ett nytt läsår börjar kommer det att ske en central samordning av underlag från avlämnande grundskolor i Umeå kommun. Eleven behöver vara antagen hos den mottagande skolan för att underlag ska kunnas lämnas ut. Den mottagande skolan behöver registrera en utsedd kontaktperson som blir mottagare av underlaget.
Den mottagande skolan kan via formuläret nedan skicka in vem som är kontaktperson och lämna de uppgifter som behövs för att bli registrerad som mottagare av underlag.
Stödguide hur man fyller i formuläret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Registrering av kontaktperson för överlämningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.