Ett attefallskomplemtbostadshus är en komplementbyggnad till ett en- eller tvåbostadshus som innehåller en självständig bostad. Det innebär att byggnaden måste vara tillgänglig, uppfylla plan- och bygglagens tekniska egenskapskrav och innehålla alla funktioner som en bostad kräver, så som exempelvis kök, badrum, sovrum, förråd och möjlighet till tvätt. Om bostaden däremot inte kommer användas för permanent boende (mindre än 4 månader per år) finns det vissa undantag från byggnadens utformningskrav och tekniska egenskapskrav.
För att din byggnad ska räknas som ett attefallshus måste även följande förutsättningar vara uppfyllda:
Om din byggnad inte uppfyller dessa kriterier anses byggnaden som en komplementbyggnad och kan då kräva bygglov. Läs mer under Garage, carport, förråd och liknande
Att bygga ett attefallskomplementbostadshus till ett en- eller tvåbostadshus är en anmälningspliktig åtgärd. En anmälan till byggnadsnämnden samt ett startbesked krävs innan du börjar bygga. Ett slutsamråd och slutbesked krävs innan byggnaden får börja användas som en bostad. Blankett för anmälan finns längre ner på sidan.
Viktigt att utreda/göra innan du gör en anmälan:
Ritningar och handlingar ska vara i pdf-format.
Filerna får inte innehålla flera sidor om det är ritningar.
Fler ritningar och handlingar kan krävas senare i handläggningen.
En avgift för din ansökan kommer tas ut enligt byggnadsnämndens taxa , 919.3 kB, öppnas i nytt fönster.. Kostnaden är cirka 8 600 – 12 800 kronor beroende på om det krävs ett tekniskt samråd eller inte. Se exempel nedan. Söker du för flera olika åtgärder i samma ärende påverkar det avgiften per sökt ärende. Vissa kostnader debiteras bara en gång oavsett antal sökta åtgärder.
Avgift för ansökan kommer tas ut även om den återkallas, avvisas eller om du får ett negativt beslut.
Genomförande avgift med tekniskt samråd - 12 780 kr
Genomförande avgift utan tekniskt samråd - 8 520 kr
Logga in med BankID och följ de olika stegen för att anmäla digitalt. Välj ingång till e-tjänsten beroende på vilken byggnad som finns eller planeras på fastigheten. Du kan inte komplettera en redan inskickad anmälan, mejla istället kompletterande uppgifter till bygglov@umea.se och ange diarienumret.
Vi granskar din anmälan för att se om den innehåller alla handlingar, ritningar och uppgifter som krävs.
Om anmälan inte är komplett meddelar vi dig att du måste komplettera inom en viss tid, vilket kallas för ett föreläggande om komplettering.
När din anmälan innehåller alla handlingar, ritningar och uppgifter som vi behöver så är den komplett och handläggningstiden påbörjas. Vi har nu 4 veckor på oss att fatta ett beslut om startbesked. Om vi behöver utreda anmälan mer kan handläggningstiden förlängas med ytterligare 4 veckor.