Bilden visar designskisser på bilar.

Hur kan framtidens eldrivna rallybil se ut? Studenter vid masterprogrammet i transportdesign vid Designhögskolan, Umeå universitet, visar sina koncept i en utställning under Rally Sweden i Umeå. Foto: Jonas Sandström

Future rally...asda dsadada

Unga designers från Designhögskolan i Umeå visar upp framtidens tysta, miljövänliga rallybilar under ”Rally Sweden” i Umeå. Utställningen öppnar onsdag 23 februari vid entréplanet till Utopiagallerian.

I ett halvt sekel har de mullrande motorerna varit rallyns bultande hjärta. Är den accelererande elbilsrevolutionen nu på väg att kasta in sporten i en identitetskris? Under Rally Sweden kommer studenter på Designhögskolan vid Umeå universitet att ställa ut nästa generations tysta, hållbara rallybilar, skapade i lera.

en ny hållbar era väntar

När Rally Sweden når Umeå den 24 februari kommer ljudet av bilarnas motordån fortplanta sig i de västerbottniska skogarna, från Kroksjö till Örträsk. Den tiden är snart över. Morgondagens rallybilar kommer sannolikt framföras med de tystare elmotorerna. Studenter vid Designhögskolan fick uppdraget att ta rallysporten in i en ny era, med fokus på hållbarhet, säkerhet och den visuella upplevelsen.

I en lokal på Utopia i centrala Umeå kommer du att kunna spana in framtidens fordonsdesign, när unga designers från hela världen visar upp en futuristisk och positiv vision om en hållbar, elektrisk rallyserie. Designkoncepten ska ge publiken en starkare visuell helhetsupplevelse, i frånvaron av de rytande bensinmotorerna. Målet har varit att fånga elmotorernas essens och formge exteriören så att den återspeglar den nya teknologin.

Teknologiska framsteg

– Ett viktigt mål har varit att kommunicera de teknologiska framsteg som de nya drivlinorna i e-rallybilarna innebär. Det är enormt många timmar som ligger bakom skapandet av ett motorkoncept för en rallybil och då vill man ju att det ska synas på utsidan, säger Lotta Quist, handledare under projektet och designrådgivare på Knightec.

Utställningen ’Group Be Electric’ har fått sitt namn från den mytomspunna Grupp B-eran på 1980-talet då det internationella förbundet FIA släppte på regelverket och rallybilarna tilläts ha över 600 hästkrafter. Många entusiaster kallar det alltjämt för den gyllene eran inom rally, men en serie otäcka olyckor tvingade FIA att lägga ner tävlingsklassen 1986.

Rallysporten förväntas nu uppleva en ny gryning i kraft av det revolutionerande teknikskiftet mot elektrifiering. Lättheten i den nya tekniken begränsar inte formgivningen av bilarnas exteriör på samma sätt som de traditionella förbränningsmotorerna. Designhögskolans unga designers har gripit tillfället och skulpterat utmanande former som drar nytta av friheten i packningen av en elektrisk drivlina.

Tävlingsdesign som ska inspirera

– I motsats till dagens rallybilar som baseras på utseendet från produktionsbilar skapar studenterna här formspråk som är avsedda för tävling i första hand, med möjlighet att influera framtidens produktionsbilar. Så dynamiken är omvänd från i dag.

Målsättningen är att skapa fortsatt spektakulära upplevelser för publiken, där fordonens utformning och varumärkens möjligheter att skapa unika uttryck blir en viktig komponent för framgång i morgondagens hållbara motorsport, säger Jonas Sandström, programansvarig for masterprogrammet i transportdesign.

Information om utställningen:

´Group Be Electric´ är ett resultat av en formövning där transportdesignstudenter på Designhögskolan vid Umeå universitet transformerar 2D skisser till 3D form, i lera. I momentet lär sig studenterna även grunderna i fordonskonstruktion samt fordonshistorik. Projektet löper över fem veckor och studenterna tillhör TD1, det första läsåret av två på MFA Transportation Design Programme.

Öppettider utställning:

Torsdag 23 feb 10.00 – 19.00

Fredag 24 feb 10.00 – 19.00

Lördag 25 feb 10.00-17.00

Söndag 26 feb 12.00-16.00

Publish date