Byte från friskola eller på grund av flytt inom Umeå kommun

Skolbyte från fristående skola eller på grund av flytt utanför nuvarande skolas närområde kan ske utanför de fastställda bytestillfällena. Observera att en hantering av en ansökan aldrig innebär någon garanti för att man får plats på önskad skola.

Viktig information innan ansökan

  1. Vid gemensam vårdnad ska ansökan vara signerad av båda vårdnadshavarna.
  2. Ett skolbyte kan inte ångras. Lämna alltså inte in någon ansökan om skolbyte innan ni är helt säkra.
  3. Du som vill byta skola på grund av flytt inom kommunen bifogar framtida boendekontrakt som visar elevens nya folkbokföringsadress och inflyttningsdatum överensstämmande med önskat skolbytesdatum i din ansökan. Kontraktet ska vara signerat. Du som ansöker på blankett skickar kontraktet tillsammans med ansökningsblanketten till Umeå kommun, Pedagogiska placeringsenheten, 901 84 Umeå. Kontakta Pedagogiska placeringsenheten om du har frågor, via mejl: ppeskola@umea.se eller på telefon 090-16 66 50 knappval 2 under våra telefontider. Om den nya adressen ligger inom nuvarande skolas närområde kommer ansökan att avvisas och du hänvisas till ordinarie bytestillfälle.
  4. Om din ansökan om skolbyte inte blir beviljad, kvarstår ditt barns nuvarande skolplacering och handläggningen av din ansökan är avslutad. Om du fortfarande vill byta skola behöver en ny ansökan skickas in.
  5. Du som saknar personnummer eller inte har e-legitimation behöver ansöka på blankett. Detsamma gäller om någon i familjen har skyddade personuppgifter .

Svar på vanliga frågor om ansökan

Anmäla förändring av skolgång

Har ni sökt och fått plats på fristående skola i kommunen, skola i annan kommun/land eller i en specialskola behöver ni anmäla förändringen av skolgång till kommunen. Läs mer och hitta blanketter här:

Skyldigheter vid förändring av skolgång

Sidan publicerades