Kvalitet i insatser

Avvikelse är ett samlingsbegrepp för klagomål, synpunkter och händelser som inte stämmer med normal rutin och förväntat förlopp. Det kan också vara avsteg från genomförandeplaner, vårdplaner eller andra överens­kommelser. En avvikelse definieras som en negativ händelse som medfört eller hade kunnat medföra risk eller skada för brukaren. (Avvikelsehantering treserva)

I funktionshinderomsorgen ska alla medverka till att insatser är av god kvalitet. Tillsammans ska vi arbeta med förebyggande åtgärder och med riskanalyser så att missförhållanden upptäcks på ett tidigt stadium och kan undvikas.

Rapporteringsskyldighet

Lex Sarah och Lex Maria är lagar som omfattar alla som arbetar inom socialtjänsten och vård och omsorg. Detta innebär att man har en rapporteringsskyldighet enligt Lex Sara om man uppmärksammar ett missförhållande, eller påtagliga risker för missförhållanden, som drabbar en eller flera brukare som får insatser, eller kan komma att få insatser, av funktionshinderomsorgen. Exempelvis dåligt bemötande eller brister i omvårdnad. Läs mer på intranätet eller kontakta socialt ansvarig samordnare (SAS)

En rapportering enligt Lex Maria ska ske när en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada eller allvarlig vårdskada. Se dokument- och rutin biblioteket eller kontakta medicinsk ansvarig sjuksköterska (MAS).

Som personal har du även en rapporteringsskyldighet om du i din yrkesutövning kommer i kontakt med barn eller ungdomar som du misstänker far illa. Orosanmälan barn och unga. Kontakta i så fall enhetschef eller Socialtjänstens mottagningsenhet, telefon 090-16 10 02.

Om du påträffar djur i din tjänsteutövning som tydligt utsätts för vanvård eller misshandel, eller uppenbart uppvisar symtom på sjukdom eller är allvarligt skadat, så kan du under vissa förutsättningar bryta sekretessen. Läs mer om Lex Maja i dokument- och rutinbiblioteket eller kontakta din chef.

Riktlinjer

Det finns gemensamma riktlinjer, Hantering av enskildas privata medel, och rutiner, Lokal rutin för hantering av privata medel..., som tydliggör hur vi ska handha brukares privata medel. Huvudregeln är att den enskilde själv sköter sin ekonomi. Dokumenten finner du i rutinbiblioteket.

Mer information och film om avvikelsehantering finns på intranätet, sök på Avvikelsehantering enligt SoL, LSS och HSL

Vissa hälso- och sjukvårdsuppgifter kan om det är förenligt med säkerhet för brukaren delegeras till omvårdnads­personal. Arbetsuppgifter som delegeras kan vara överlämnande av medicindos, användning av hjälpmedel och sjukgymnastik. Delegationen ges av sjuksköterska, arbetsterapeut eller sjukgymnast i samråd med din närmaste chef.

Den som delegerar är ansvarig för att du får den kunskap du behöver för uppdraget. Ring till tjänstgörande sjuksköterska om det blir något fel med medicinen ex. För få eller för många tabletter, avsaknad av tabletter eller om det inte finns delegerad personal i tjänst. Utan delegation får du inte ge medicin till brukarna.

Ovanstående gäller inte om du ska arbeta på korttidsboende, ungdomsfritids eller vissa ärenden i personlig assistans. Där gäller egenvård, vilket innebär att det är enklare medicinska uppgifter som kan utföras efter instruktion av vårdnadshavare, enskilde själv eller sjukvården. Omfattar egenvården mediciner så krävs ingen delegering.

I arbetet med brukarna så är du skyldig att dokumentera. Det som är av vikt ska journalföras i systemet Treserva. Varje brukare har en genomförandeplan i Treserva. I planen finns uppsatta aktuella mål och rutiner över det dagliga arbetet. Det är därför viktigt att alla känner till den och arbetar utifrån detta. Genomförandeplanen är verktyget som nyttjas för att kvalitetssäkra att brukaren får det insatser som är beviljade. Planen görs i samråd med brukaren. Om brukaren inte vill vara delaktig i sin plan skall den ändå upprättas. I planen kan du läsa vilken målsättning som finns med stödet och hur det ska utföras.

Sjukgymnast eller arbetsterapeut bedömer och föreskriver individuella hjälpmedel till brukaren samt ansvarar för att ge instruktion till personalen om hur hjälpmedlet ska användas. Denne ska även ansvara för att ge instruktion till personalen hur hjälpmedlet ska användas. Exempel på hjälpmedel är en lyft, vridplatta, Sigvard tavla, kommunikationshjälpmedel, en rullstol eller en rullator.

Vad som gäller för att få stöd av sjukgymnast eller arbetsterapeut i din verksamhet får du information om i den verksamhetsnära introduktionen på din arbetsplats.

Du är skyldig att använda föreskrivna hjälpmedel så att du exempelvis inte skadar brukaren eller dig själv.

Om du arbetar på korttidsboende eller ungdomsfritids så är det vårdnadshavare eller habiliteringen som ger instruktion gällande eventuella hjälpmedel. Du är även här skyldig att använda eventuella hjälpmedel för att förhindra skador eller för att barnet ska få det stöd och hjälp som behövs.

Handlingsplaner och rutiner

Alla handlingsplaner och rutiner finns i rutinbiblioteket som du hittar via intranätet. Det kan även finnas lokala handlingsplaner på respektive verksamhet samt vid behov individuella riskanalyser.

Uppdraget som kontaktpersonal fördelas på de anställda i arbetsgruppen i syfte att

  • försäkra sig om att varje brukare får ett anpassat stöd och en säker omsorg
  • säkerställa att brukarens individuella behov tillgodoses
  • säkerställa att viktig och relevant information/rapportering rörande brukaren förmedlas till och från andra yrkeskategorier/anhöriga/närstående när behov uppstår.

Den som bedriver socialtjänst är skyldig att ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamheten. Hantering av klagomål är en del av ett ständigt pågående förbättringsarbete för verksamheten och en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Denna rutin är en vägledning för ledare och medarbetare som kan utgöra ett stöd när någon brukare, deras närstående eller annan uttrycker klagomål på den verksamhet du ansvarar för.

Rutinen Klagomålshantering enligt SoL, LSS och inom Hälso- och sjukvård finns i rutinbiblioteket.

Sidan publicerades