Köpa vara eller tjänst, konsumenträtt

Trots att namnet antyder det - konsumenträtt - betyder det inte att konsumenten alltid har rätt. Som konsument är det bra att ha koll på vad som gäller när du köper en vara eller en tjänst av ett företag. Om du upplever ett fel med varan eller tjänsten har du både rättigheter och skyldigheter som konsument.

Tänk på att konsumenträtten och konsumentlagstiftningen gäller bara när enskilda konsumenter (privatpersoner) köper en vara eller en tjänst av en näringsidkare (ett företag).

Innan du handlar

Kontakta Konsumentrådgivningen innan du gör ett större köp eller beställer en tjänst. Av oss kan du få tips om hur du ska göra för att undvika att göra ett dåligt köp.

Köpa en vara

I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en butik. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.

Läs om konsumentköplagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Köpa en tjänst

Konsumenttjänstlagen gäller när du köper en tjänst, till exempel anlitar en hantverkare för att måla om ditt hus eller när du lämnar in bilen för reparation. Lagen är ditt skydd mot dåligt utförda tjänster.

Läs om konsumenttjänstlagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fler lagar

Kunden har inte alltid rätt. Men det finns många lagar som stärker konsumenternas rättigheter.

Läs om fler konsumentlagar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För näringsidkare

Konsumentverket har bra information för företagare på sin hemsida. Här kan du som företagare få veta vad som gäller.

Konsumentverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Källa: Konsumentverket

Hallå konsument

Till Hallå konsument kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med.

Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan publicerades