(Uppdaterad text oktober 2021)
I södra delen av Umeå kommun väntas enligt befolkningsprognoser antalet barn 6–12 år öka kraftigt under prognosperioden. De huvudsakligt största nybyggnationerna planeras på området som i dag utgörs av gamla E4:an med intilliggande kommersiella lokaler samt Norra Ön. I området runt gamla E4:an planeras cirka 1 300 bostäder att uppföras under prognosperioden. På Norra Ön planeras cirka 2 500 bostäder varav mindre än hälften väntas vara inflyttade vid prognosperiodens slut. I Tegsområdet finns i dag två kommunala skolor, Böleängsskolan (F–6) och Östtegs skola (F–6) samt en fristående skola, Internationella Engelska skolan IES (årskurs 3–9).
I dag avgränsas västra och östra delarna av Teg av den gamla E4:an. I och med de stora nybyggnationer som planeras där så kommer denna i dag synliga avgränsning att försvinna och Teg blir ett mer sammanhängande område. Det innebär att elever boende på Teg kommer att på ett mer naturligt sätt ha flera skolor i sitt närområde.
I Umeå södra landsbygd väntas fortsatt nybyggande vilket innebär en väntad ökning av antalet barn framför allt i området i och runt Stöcke men även området runt Kasamark. Elevökningen i Kasamark med omland är inte tillräckligt stort för att motivera nybyggnationer av skolor. Denna elevökning kan under prognosperioden hanteras genom att elever som bor mellan Kasamark och Röbäck kan erbjudas plats i Röbäck om inte elevplatserna i Kasamark räcker till.
Elevökningen i Stöcke med omland innebär att Stöcke skola med nuvarande antal elevplatser inte kan ta emot alla barn som bor i området som söker till skolan. För och grundskolenämnden beslutade i oktober 2021 att framtida skolstruktur i Stöcke med omland ska innefatta två klasser per årskurs. Det innebär att det behöver tillföras skollokaler i Stöcke via nybyggnationer. Tidplan för detta är inte klar.
Diagrammen visar senaste befolkningsprognos över antalet sexåringar som bor i skolans närhet samt skolans nuvarande kapacitet att ta emot barnen. Diagrammen visar också en linje över antal elever som fått plats på skola utifrån vårdnadshavarens önskemål, i diagrammen kallat "skolprognos".
Antalet klasser i förskoleklass visar behovet av antalet paralleller i samtliga årskurser på skolan.
Exempel: Om en skola har behov av två klasser i förskoleklass så behöver skolan minst samma antal klasser i påföljande årskurser på skolan. Detta eftersom elever, enligt skollagen, som börjat på en skolenhet har rätt att fortsätta gå på samma skolenhet.
Utredning av skolstruktur 2020 , 2.7 MB. (PDF, svenska)