Hastigheterna har satts med hänsyn till en säkrare trafik, ökad trygghet, mindre utsläpp och mindre buller. Bedömningen kring olika hastigheter beror bland annat på gatornas utformning, in- och utfarter samt tillgång till separat gång- och cykelvägnät.
Det nya hastighetssystemet bygger på en helhetssyn, där övergångarna mellan de olika hastigheterna ska upplevas som logiska för dig som trafikant.
30 km/tim används bland annat på gator med blandtrafik, till exempel på bostadsgator, centrumgator och vid grundskolor. Orsaken till att 30 km/tim används är att höga flöden av fotgängare och cyklister förekommer i dessa områden. Undantag förekommer, bland annat på kollektivtrafikstråk.
40 km/tim används bland annat på gator i huvudvägnätet, uppsamlingsgator, industriområden och inom vissa bostadsområden där det finns få in- och utfarter mot gatan samt ett separat gång- och cykelvägnät. För gator som ingår i stadsbussarnas kollektivtrafiknät innebär hastighetsnivån 40 km/tim en god kvalitetsnivå avseende framkomlighet.
På huvudvägnätet har hastigheterna anpassats till det krockvåld människokroppen tål baserat på vägens säkerhetsstandard. 60 km/tim används bland annat på trafikleder, på vägar med stora korsningsavstånd och där gång- och cykelbana är separerad längs vägen.
Undantag där det inte förekommer 60 km/tim är främst där det rör sig många oskyddade trafikanter och på vägar med många korsningar.
För gator som ingår i regionbussarnas kollektivtrafiknät innebär hastighetsnivån 60 km/tim en god kvalitetsnivå avseende framkomligheten.
På ett fåtal sträckor har hastighetsbegränsningarna 40 km/tim eller 60 km/tim inte bedömts lämpliga, varför hastighetsbegränsningarna 50 km/tim och 70 km/tim har använts. Detta avser exempelvis E4 och E12 där hastighetsbegränsningen 70 km/tim behålls på några sträckor till dess att ringleden är fullt utbyggd och Umeå kommun är väghållare.
Hastighetsbegränsningen 50 km/tim används på kollektivtrafikens stomlinjenät på sträckor där kollektivtrafikens framkomlighet annars begränsas i för stor utsträckning.
Valet mellan 30 och 40 km/tim
Merparten av lokalgator/bostadsgator har fått hastighetsbegränsningen sänkt till 30 km/tim. En del bostadsområden har fått hastigheten 40 km/tim i stället för 30 km/tim. Detta baseras på riktlinjer som finns i handboken ”Rätt fart i staden”, där kollektivtrafikens framkomlighet prioriteras högt.
Den antagna hastighetsplanen innebär att flertalet förskolor, skolor och äldreboenden har hamnat inom 30-områden alternativt i änden av återvändsgator med hastigheten 40 km/tim. I de fall dessa verksamheter ligger utmed en sträcka där 40 km/tim är gällande har alltid en bedömning gjorts gällande om passager i närheten behöver hastighetssäkras till 30 km/tim. Bedömningen görs utifrån Umeå kommuns 30-policy.
Vid valet mellan 30 km/tim och 40 km/tim i bostadsområden vägs ett antal olika faktorer in, till exempel vägens bredd, om det finns gång- och cykelbana för oskyddade trafikanter, antal in-/utfarter mot vägen och husens utformning.
Rätt fart i staden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (handbok, Sveriges kommuner och regioner)
Hastighetsgränser på väg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Trafikverket)
Inger Engström
trafikplanerare
090-16 13 97 inger.engstrom@umea.seMarie Frostvinge
trafikplaneringschef
090-16 13 85 marie.frostvinge@umea.se