IT-funktion
Umeå kommuns IT-funktion möjliggör en positiv samhällsutveckling genom att stödja innovativ verksamhet som förenklar vardagen för kommunala verksamheter, medborgare och företag.
IT-funktionens uppdrag är att med hög kompetens, verksamhetskunskap och god serviceanda erbjuda ett brett utbud av IT-tjänster som stödjer arbetet för välfärd och ett gott liv i Umeå.
Verksamheten leds politiskt av tekniska nämnden.
Huvuduppgifter
IT-funktionen har tre huvuduppgifter:
- Strategiskt stöd
IT-funktionen levererar modeller, principer, tekniska plattformar, informationssäkerhet samt följer upp IT-verksamheten. - IT-tjänster
Tjänsterna är utredningar, processkartläggningar, projektledning, kravspecifikationer och förberedelser inför upphandling, förvaltning och systemutveckling, installation, drift och support av verksamhetssystem, infrastruktur och arbetsplatsutrustning. Servicenivå och innehåll i tjänsterna fastställs i överenskommelser med kommunens verksamheter. - Telefonitjänster
IT-funktionen levererar en telefonifunktion innefattande teknisk plattform, telefonist- och upplysningstjänst till kommunens verksamheter, bolag, stiftelser och Umeåregionens kommuner.
Personal
Personalen arbetar i olika funktioner och alla anställda delas in i specifika kompetensgrupper. Varje process drivs av en funktionsansvarig, som du kan kontakta om du har frågor angående någon av processerna.
Öppet vardagar klockan 8–17, lunchstängt klockan 12–13.
Sommartid 1 juni–31 augusti klockan 8–16.30, lunchstängt klockan 12–13.
Telefon:
Support, felanmälan
090-16 11 34
Reception
090-16 11 22
Postadress:
Umeå kommun IT
901 84 Umeå
Besöksadress:
Skolgatan 31
Stadshuset, norra flygeln
IT-chef:
Tomas Forsberg
090-16 11 52
tomas.forsberg@umea.se
IT-funktionens kvalitetsdeklaration (pdf)
Vi vill ständigt förbättra oss. Din uppfattning om vår service är viktig och vi vill därför att du framför dina synpunkter, klagomål, beröm eller förslag till förbättringar.
Du kan lämna dina synpunkter direkt till vår kundsupport, på telefon 090-16 11 34.