Startsida Umeå kommun

Teletal

Teletal innebär att en tolk, som kan tolka svårförstått tal, tolkar eller ger stöd i form av förtydligande, minnesstöd eller anteckningshjälp under ett telefonsamtal. Samtalen rings med en vanlig telefon och genomförs som ett trepartssamtal.

Teletal är tillgängligt för personer med svårigheter att tala, läsa, skriva och minnas. Teletal kan även användas av dig som vill ringa till en person med någon av dessa svårigheter. Det behövs ingen förbokning, inget tillstånd eller remiss och det enda tekniska hjälpmedlet som behövs är en fast telefon eller mobiltelefon. Samtalet är kostnadsfritt.

Gör så här:

  • Du som är användare, ring till 020-22 11 44.
  • En av Teletals tolkar tar emot samtalet och förbereder samtalet tillsammans med användaren.
  • Tolken ringer upp och kopplar in den tredje personen och förklarar varför denne kommer att vara med under samtalet.
  • Samtalet genomförs och teletolken är med som stöd. Vid behov förs även anteckningar. Anteckningarna kan även fås i punktskrift.
  • När ärendet är färdigt kopplas den tredje personen bort och användaren och tolken avslutar samtalet.

På vissa organisationers webbplatser finns det en funktion där man skriver in sitt telefonnummer och klickar "Ring mig" så ringer Teletal upp.
I vissa organisationers telefonväxlar så får du frågan "Vill du ha stöd under samtalet så tryck ..." eller liknande.

Öppettider för Teletal

Vardagar, klockan 08.00–20.00
Lördag, söndagar och helgdagar, klockan 12.00–16.00

Mer information

För att använda Teletal, ring:
020-22 11 44

Läs mer på Teletals webbplats: www.teletal.se

Sidan har granskats 2019-10-24

Sidans kortadress: www.umea.se/teletal