Startsida Umeå kommun

Trygghetslarm

Att känna sig trygg är viktigt. Trygghetslarm passar dig som exempelvis riskerar att falla men som inte har behov av inplanerad hemtjänst. När du ansökt om att få trygghetslarm träffar du en handläggare som beslutar om trygghetslarm passar utifrån dina behov.

Larma för brådskande hjälp

Exempel på händelser du ska larma för:

  • Fallolyckor
  • Om du insjuknat plötsligt
  • Andra akuta händelser

Har du behov av regelbunda omvårdnads- och serviceinsatser behöver du få planerade besök av hemtjänsten.

Larma inte om du behöver akut vård, ring då 112

Är det akut ringer du 112. Trygghetslarm ersätter inte omvårdnads- och serviceinsatser, ambulans eller akuta sjukvårdsinsatser. Vid allmänna sjukdomstillstånd kan du även ringa sjukvårdsupplysningen 1177.

Praktisk information

Trygghetslarmet består av två delar; en larmklocka och en trygghetstelefon. Med larmklockan larmar du om det händer dig något. Exempelvis om du faller och inte kan ta dig upp igen. Via telefonen berättar du vad som har hänt.

Larmklockan bär du runt handleden eller i ett band runt halsen. Larmklockan är vattentät och kan med fördel även bäras i duschen om du skulle halka.

Trygghetstelefonen har en högtalarfunktion vilket gör att du inte behöver lyfta luren när du larmar. Den har ett separat simkort, det är alltså inte nödvändigt att koppla den till en fast telefon eller annat mobilabonnemang. Det enda som behövs är ett eluttag för laddning.

Ditt ansvar som låntagare

När trygghetslarmet installeras behöver du lämna nycklar och eventuell portkod till hemtjänsen, så att personal kan komma in till dig om en olycka skulle inträffa.

  • Larmet får inte överlåtas.
  • Om du flyttar eller säger upp ditt trygghetslarm ska larmet återlämnas till hemtjänsten och du återfår din nyckel.
  • Om larmet blir skadat eller borttappat meddelar du hemtjänsten.

Kommunens ansvar

  • Abonnemanget som styr kommunikationen med larmcentralen.
  • All reparation och service.
  • Vid skadat eller borttappat larm får du ett ersättningslarm. Vid borttappat larm betalar du en avgift för ett nytt larm.

Förvaring av nycklar

Din nyckel förvaras i en så kallad nyckelgömma. Låset i nyckelgömmor kan ändras så att hemtjänsten också har tillgång till nyckeln. Det betyder att du inte behöver lämna ut flera nycklar om du har hjälp av både hemtjänst och larm- och nattpatrull.

Vad kostar det?

Trygghetslarm kostar 276 kr per månad. Det är Umeå kommun som äger ditt trygghetslarm. Du betalar avgiften via räkning som sänds hem till dig varje månad alternativt via e-faktura eller via autogiro om du har internetbank. Om du vill går det att ansöka om reducerad avgift enligt fastställda regler kring förbehållsbelopp.

E-tjänst för ansökan om reducerad avgift.

Ansökan

Du kan ansöka muntligen vid samtal med biståndshandläggare. Du kan också ansöka skriftligt via webbformulär eller via mejl till mottagningsenheten.

Läs mer om att ansöka om stöd och omsorg.

Vi kommer så fort som möjligt!

Det kan vara bra för dig att vara medveten om att vi ibland får flera larm samtidigt. Då måste vi prioritera den mest akuta situationen och det kan därför hända att du får vänta. Men vi skyndar oss alltid för att hjälpa dig så fort som möjligt!

Coronavirus

Råd från myndigheter/advice from authorities: www.umea.se/coronavirus