Startsida Umeå kommun

Support

Utökad support kring förskolor och skolors system med anledning av Covid 19. Ingen personlig support finns att tillgå under kvällar, helger.

 

Personal som behöver stöd kring fjärr- och distansundervisning

  1. Ta hjälp av stödmaterial på www.umea.se/fjarrundervisning
  2. Fråga en kollega - Kolla med en kollega som kan mer än dig.
  3. Kontakta din IT-pedagog - Grundskolan har IT-pedagoger man kan kontakta. Gymnasiet har vissa IT-pedagoger, kontakta din chef för mer info.
  4. Kontakta Kompetenscentrum för digitalt lärande:
    1. Skicka din fråga via detta formulär så tar KDL inkomna ärenden i turordning och återkommer så snart som möjligt.
    2. Telefonsupport på 090-16 64 10 Måndag till fredag 08:00-11:00
    3.  
  5. Har du problem med hårdvara eller inloggningar:
    1. Vardagar 8:00-16:30: Kontakta IT:s kundtjänst eller ring 090-16 11 34

Elever och vårdnadshavare som behöver stöd kring fjärr- och distansundervisning

  1. Ta hjälp av stödmaterial på www.umea.se/undervisninghemma
  2. Fråga en kompis eller din lärare/mentor - Om du inte hittar det du söker på ovanstående sida så kolla med en kompis eller din lärare/mentor
  3. Kontakta kompetenscentrum för digitalt lärande - Om du har behov av support kring användandet av något av de digitala verktygen som används för fjärr och distans och inget av ovanstående har hjälpt så gör följande:
    1. Skicka din fråga via detta formulär så tar KDL inkomna ärenden i turordning och återkommer så snart som möjligt.
    2. Telefonsupport på 090-16 64 10 Måndag till fredag 08:00-11:00
  4. Teknisk support - Har du problem med hårdvara eller inloggningar Om du har en fråga som gäller inloggning eller att din dator inte fungerar som den ska, kontakta IT-avdelningen på nedanstående nummer.
    1. Telefonsupport för elev och vh från IT 090-166461 Måndag till fredag 8-16

Personal som behöver stöd kring övriga frågor

1. Ta hjälp av stödmaterial i rummen FSK personal, GR personal, UGS-  Lärum, Umevux Lärum eller Skolledare som finns i Lärum.

2. För- och grundskolans personal kontaktar support- och utbildningsansvarig. För övriga verksamheter kan lokala rutiner förekomma, se respektive verksamhets intranät.

3. Registrera ett ärende via IT självservice. Ikonen finns på ditt skrivbord eller via intranätet “IT, mejl och telefoni.

4. Kontakta systemförvaltare via telefon under nedanstående tider:

Telefonsupport

Under perioden som gymnasieskolan och vuxenutbildningen bedriver distansutbildning kan du få personlig telefonsupport under nedanstående tider 
090-16 64 10 Måndag till fredag 08:00-11:00

Akuta driftsstopp:

Elever som behöver stöd kring övriga frågor

Elever grundskolan: Kontakta din lärare/mentor som i sin tur kan felanmäla vid behov.

Elever gymnasiet: Kontakta IT-tekniker som i sin tur kan felanmäla vid behov.

Elever vid Umevux: Kontakta berörd lärare eller Umevux expedition som felanmäler vid behov.

Elever vid Umevux sfi: Kontakta berörd lärare eller IT-samordnare som felanmäler vid behov.

Vårdnadshavare som behöver hjälp kring övriga frågor

Frågor om innehåll

Har du har frågor om innehållet i systemen, till exempel var du hittar information från skolan, kontaktar du respektive verksamhet. På gymnasiet kontaktas mentor i första hand om frågan gäller Skola 24 och schema.

Tekniska frågor

Har du problem med inloggning eller andra tekniska frågor, se:

Lärum

Skola 24

Tempus


Telefonsupport

Om problemet kvarstår kan du under nedanstående tider få personlig telefonsupport på nummer 090-16 64 10.

Tillfälligt utökade tider måndag till fredag 08:00-11:00

Övriga tider

Registrera ditt ärende via formulär Support Lärum, Tempus och Skola24

Systemförvaltare tar då kontakt med dig så fort de har möjlighet.

Kontakt

Pär Sundström
systemförvaltare, förskolan
par.sundstrom@umea.se

Therese Vallin
systemförvaltare, grundskolan
therese.vallin@umea.se

Anna Cederblad
systemförvaltare, gymnasiet
anna.cederblad@umea.se

Sidan har granskats 2020-04-08

Sidans kortadress: www.umea.se/franvaro