Nytt publikt föreningsregister

Det nya bokning- och bidragssystemet är fortfarande under uppbyggnad och nya funktioner släpps allteftersom. Från och med 1 juni har föreningsregistret förflyttats till det nya systemet och samtidigt bytt skepnad.

Detta innebär att ni själva lägger till den information ni vill ska finnas synlig publikt och hur ni vill vara sökbara – på föreningsnamn, verksamhet, målgrupp och/eller område. Ni kan även lägga in in officiell kontakt, kontaktuppgifter som telefon och mejl, länk till hemsida och beskrivning av verksamheten. Väljer ni att inte skriva in någon uppgifterna så kommer enbart ert föreningsnamn upp vid sökning.

Detta fyller ni i på er förenings sida i det nya bokning- och bidragssystemet under Administrera. För att uppdatera era uppgifter i föreningsregistret måste ni ha utsett en person till föreningsadministratör som sedan ansökt om access till er sida i det nya systemet. Information om hur ni gör detta har gått ut till föreningarna i flera steg. Om ni är osäkra, mejlar ni Föreningsbyrån.

Vad innebär det för medborgare som vill söka information om kommunens föreningar?

I det publika föreningsregistret kan medborgare söka på föreningsnamn, verksamhet, målgrupp och område. Sökningen görs på ett enklare sätt än i det tidigare föreningsregistret.

Du hittar det nya föreningsregistret på www.umea.se/bokningbidraglänk till annan webbplats.

Bakgrund till nytt boknings- och bidragssystem

Under ett antal år har Fritidsförvaltningen, Umeå kommun, arbetat för att ersätta dagens system för bokningar av lokaler och anläggningar samt bidragsansökningar. Detta för att göra det enklare för privatpersoner, företag och föreningar att boka lokaler samt för föreningar att söka bidrag. Efter mycket arbete tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR) finns nu en leverantör på plats för Umeå.

Sidan publicerades