Registrera er förening i nya bokning- och bidragssystemet

För att er förening ska kunna ansöka om bidrag, boka tider i hallarna eller uppdatera föreningsregistret krävs det att ni aktiverat minst en föreningsadministratör i det nya systemet.

Föreningsadministratören, även kallad admin i systemet, är den som har tillgång till allt som rör er i systemet såsom till exempel rättigheter att se och ändra alla uppgifter om er förening.

Bland annat är det föreningsadministratören som har möjlighet att lägga till fler användare samt dela ut roller beroende på vad ni vill att respektive användare ska kunna göra.

Roller för att ansöka om bidrag eller boka lokaler

För att söka bidrag krävs det endera att du har behörigheten som föreningsadministratör eller att du fått behörigheten bidrag.

För att boka lokaler och anläggningar krävs det antingen att du har behörigheten föreningsadministratör eller behörigheten bokning.

Om behov finns kan behörigheten bokning delas upp i underkategorier såsom boka, avboka och långtidsbokning. Detta styr ni själva på er föreningssida under Roller i bokning- och bidragssystemet.

Aktivera föreningen

För att aktivera föreningen i systemet:

  1. Styrelsen utser en person som ska vara föreningsadministratör. Det kan antingen vara en person som är firmatecknare i föreningen eller en person som utses på ett protokollfört styrelsemöte.

    Tänk på!
    Föreningsadministratören har tillgång till alla uppgifter i systemet som rör föreningen, inklusive till exempel personnummer för deltagare om ni söker aktivitetsstöd.

  2. Du som blivit utsedd som föreningsadministratör registrerar dig som användare i systemet via www.umea.se/bokningbidrag Länk till annan webbplats.
  • Registrera dig personligen med bank-id.
  • Klicka på ”gubben” i högra hörnet och fyll i dina kontaktuppgifter.
  • Klicka på Ansök i vänstra spalten.
  • Fyll sedan i formuläret Föreningsadministratör. Bifoga handling där det framgår att du antingen är firmatecknare för föreningen eller utsedd föreningsadministratör.

När vi har tagit emot anmälan lägger vi till utsedd person som föreningsadministratör för föreningen och skickar ut vidare instruktioner.

Kontakta oss om du får problem

Vi vet att nya system kan vara lite knepiga. Om du får problem med registreringen eller annat i systemet är du hjärtligt välkommen att kontakta oss på Föreningsbyrån. Vi hjälper dig gärna.

Sidan publicerades