Pågående utställning i Umeå konsthall

©Fredrik Lindqvist/Bildupphovsrätt 2024

Fredrik Lindqvist

Berättelsen tar aldrig slut
17 februari – 12 maj 2024


Om utställningen

Fredrik Lindqvist kombinerar den grafiska tekniken träsnitt med textil i sina bilder. Här skildras världen idag i form av djur, mode, pop och urbana världar. En salig blandning där humor och allvar står i stor kontrast till varandra.

Jag gillar träsnittet för dess direkta och exakta uttryck. Genom att trycka det aggressiva träsnittet på mjuka, enfärgade och mönstrade tyger uppstår för mig en behaglig kontrast.
Fredrik Lindqvist

Den praktiska processen börjar med träsnittet. Lindqvist tecknar motivet på en träplatta och sedan skär han ut bilden med vassa knivar. Efter att allt är utskuret färgas plattan in med hjälp av en gummivals. Därefter börjar tryckningen på olika textilier. Till sist syr han ihop textilierna till en helhet med en grov tråd. Genom tygernas kulör och mönster i kontrast till träsnittet förmedlar han en bildvärld mellan dröm och verklighet. Berättelsen tar aldrig slut

Om konstnären
Fredrik Lindqvist är född 1968 i Kristianstad. Idag är han bosatt och verksam i Arkelstorp i Skåne och i Ingolstadt i tyska Bayern. Efter studier på Konsthögskolan vid Umeå universitet 1993–97, avslutade han sin utbildning i Tyskland på Kunstakademie Düsseldorf 1997–2000. Lindqvist är representerad på bland annat Die Bayerische Staats Gemälde Sammlung i München, Nationalmuseum och Moderna Museet i Stockholm, British Museum i London och Textilmuseet i Borås.

Här är hittar du till utställninsprogrammet med exempelvis visningar och workshops. Se aktuella datum här. Länk till annan webbplats.

 

 

In English

Fredrik Lindqvist
The Story Never Ends
Umeå konsthall February 17 – May 12, 2024

Fredrik Lindqvist’s images are a combination of the graphic technique woodcuts and textiles. He depicts the world of today in the form of animals, fashion, pop culture, and urban worlds. A wild mix, where the humorous and the serious are in sharp contrast to each other.

I like the direct and exact approach of a woodcut. Printing the aggressive woodcut on soft, monochrome and patterned fabrics, creates what I feel is a pleasant contrast.
– Fredrik Lindqvist

The practical process begins with the woodcut. Lindqvist draws a motif on a wooden plate and then carves out the image using sharp knives. When the carving is done, the plate is dyed using a rubber roller. The next step is to print the motif on different fabrics. The final step is to complete the textiles by sewing them together with a thick thread. Through the contrast created between the color and pattern of the fabric and the woodcut, he creates imagery on the border between dream and reality. The Story Never Ends.

Fredrik Lindqvist was born in Kristianstad, 1968. Today, he lives and works in Arkelstorp in Skåne, and Ingolstadt in Bavaria, Germany. After studying at the Umeå Academy of Fine Arts 1993-97, he finished his education in Germany, at Kunstakademie Düsseldorf, 1997–2000. Lindqvist’s work is represented, among other places, at Die Bayerische Staats Gemälde Sammlung in Münich, Nationalmuseum and Moderna Museet in Stockholm, The British Museum in London och Textilmuseet in Borås.

 

Sidan publicerades