Gruppträning

På Storsjöhallen har vi ett brett utbud av gruppträningspass både i vatten och på land, allt för att du som kund ska hitta en träningsform som passar just dig.

Du kan delta i vår gruppträning från det år du fyller 15 år. För familjeträning är åldersgränsen 11 år och barnet får då delta på alla våra gruppträningspass i sällskap med en vuxen. På cykelpassen gäller en längd på minst 150 cm för att nå ner till pedalerna. Medföljande barn som inte tränar får endast vara i gruppträningssalen om de sitter tysta på sidan. På yogaklasser är det inte tillåtet med medföljande barn i lokalen.

Läs gärna igenom våra bokningsregler innan du tränar hos oss.

Aqua 30/60 är vattenträningspass där vi varvar konditionsträning med styrka i takt med musiken på ett härligt sätt. Fokus ligger på de stabiliserande muskelgrupperna men vi bygger också på med övningar för övrig muskulatur. Passet lämpar sig för dig som är nybörjare eller för dig som gillar den mer klassiska vattenträningen. Gemensamt för all träning i vattnet är att du på ett enkelt sätt kan anpassa rörelserna så att dom passar dig själv.

Siffran 30 eller 60 anger längden på passet.

Les Mills Bodybalance™ är ett pass där vi tränar styrka, balans och rörlighet med rörelser från bland annat yoga, pilates och Tai chi. Ta på dig bekväma träningskläder och ta gärna med en långärmad tröja till avslappningen i slutet av passet. Under själva passet tränar vi barfota men ha på dig ett par skor till och från träningslokalen.

Les Mills Bodypump™ är styrketräning till musik som utmanar och gör dig stark. Passet är perfekt för dig som vill träna igenom hela kroppen på ett effektiv sätt. Allt du behöver är bekväma träningskläder, träningsskor, vattenflaska och kanske en handduk.

Boxfys är ett intensivt intervallpass för hela kroppen där vi använder tekniker från olika kampsporter. Vi tränar puls och styrka med olika slag- och sparkkombinationer. Du tränar i par med någon annan deltagare på passet och instruktören hjälper dig att få ut det mesta av din träning. Ta med dig bekväma träningskläder som du trivs med. Ta gärna med en handduk – du kommer att svettas. Passet körs barfota men ta skor till och från träningslokalen.

Vår cirkelträning är enkel och effektiv styrketräning med konditionsinslag. Du arbetar på olika styrke- och konditionsstationer och instruktören instruerar när det är dags att byta station.

Cirkelträning 45 är ett träningspass som passar alla. Alla övningar går att anpassa så att de passar både den ovane och den rutinerade.

Cirkelträning Senior passar dig som är mer van att träna och som kanske ganska nyss blivit pensionär.

Cirkelträning Senior Puls är cirkelträning med fokus på konditionsträning för dig som är pensionär.

Cykel senior är ett effektivt cykelpass inomhus anpassat till den seniora kroppen. Vi blandar stående och sittande cykling som är lätt att anpassa efter dig själv, allt till härlig musik.

Allt du behöver är bekväma träningskläder, träningsskor och vattenflaska. Vi rekommenderar cykelbyxor eller tights men det är inte nödvändigt (cykelbyxor gör att kontakten med sadeln blir mjukare).

Dancemix är ett enkelt danspass som alla kan klara av, njuta av och svettas till! Passet har ett gympaupplägg, det vill säga att varje låt har sin egen enkla koreografi med rörelser som återkommer i vers och refräng. Musiken och dansstegen är en skön mix av modernt, latino och andra influenser från runt om i världen. Kom och ha skoj du också!

Dancemove är ett enkelt och roligt danspass som alla kan klara av och svettas till! Passet har ett aerobicupplägg med influenser från bugg, fox, lindyhopp, linedance, disco och musikal. Det är stor variation på musiken och varje låt har sin egna enkla koreografi med rörelser som återkommer i vers och refrän. Dansa, njut och ha kul!

På våra danspass behöver bekväma skor på fötterna, gärna anpassade för att kunna twista och snurra med foten, bekväma träningskläder du trivs i, vattenflaska och kanske en handduk.

HIIT är ett pass med högintensiv intervallträning där vi tränar puls och styrka i olika helkroppsövningar med och utan redskap. Alla kan delta på HIIT-passen efter sin förmåga!

Ta med dig bekväma träningskläder som du trivs med och träningsskor på fötterna. Ta gärna med även en vattenflaska och en handduk – du kommer att svettas.

iMEiT cykel är säsongsbaserad och periodiserad konditionsträning utförd på cykel. Vi följer en plan designad och utarbetad av Jim Berg, tidigare elitcyklist och utbildad tränare dels från Bosön idrottsfolkhögskola samt från Göteborgs universitet.

Klasserna kräver ingen förkunskap eller träningsnivå. Om du kommer och är med bara på ett pass får du ett vanligt cykelpass, kommer du flera gånger får du en plan och en struktur till din träning. Alla klasser som heter iMEiT cykel följer samma tänk och plan. Alla klasserna har en röd tråd mellan sig både i byten av perioder och upplägg.

Alla klasser körs med pulsband. Vi uppskattar om du som är nybörjare finns på plats minst 15 minuter innan passet så receptionspersonalen och instruktören hinner hjälpa dig igång.

Du kan redan innan du kommer hit skapa ditt eget polar flow konto så går registreringen här på plats så mycket snabbare.

Registrera dig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi lånar ut pulssensorer men du måste ha ett eget pulsband (soft strap). Vi säljer dessa i receptionen för 249 kr. Du kan också hyra ett pulsband i två timmar för 50 kr om du glömt ditt eller bara vill prova.

För dig som har en Polarklocka av nyare modell går det bra att använda klockan som pulssensor.

Gå in under sportprofiler i appen och in på inomhuscykling och redigera. Se till "puls synlig för andra enheter" är aktiverad. På passet väljer du "börja träna" och "inomhuscykling". Eller logga in på polar i datorn och gå in under sportprofiler/inomhuscykling och redigera. Gå in under Puls och välj "puls synlig för andra enheter"

Välj att inte trycka på start så använder du din klocka som en sensor och aktiviteten registreras enbart i Polar flow systemet. Du kan även trycka på start men var då medveten om att det registreras två pass, ett i din klocka och ett i Polar Flow systemet, så då får du ta bort ett i efterhand.

Les Mills Core™ är effektiv träning för mage, rumpa och rygg, det är det perfekta passet för att få en stark bålmuskulatur (core) . Du behöver bekväma träningskläder som du trivs med, träningsskor samt gärna vattenflaska och handduk.

Les Mills Grit™ Athletic är ett 30 minuter långt högintensivt intervallträningspass (HIIT) designat för att förbättra din spänst och kondition samt att bygga smidiga muskler. Vi använder en steplåda och kroppsvikten till att bygga en atletisk kropp.

Les Mills Grit™ Strength är ett 30 minuter långt högintensivt intervallträningspass (HIIT) designat för att förbättra din styrka och kondition samt att bygga smidiga muskler. Skivstång, viktplattor och egna kroppsvikten används för att trötta ut alla större muskelgrupper.

Les Mills Grit™ Strength tar den senaste HIIT-träningen och kombinerar den med häftig musik och inspirerande coacher som hjälper dig nere på golvet för att motivera dig att träna hårdare och nå resultat snabbt.

Det här är ett pass för dig som är van att träna och vill träna hårt.

Ett baspass för dig som vill börja träna eller för dig som redan tränar mycket men vill träna på ett enkelt och effektiv sätt. Kondition, funktionell träning och bålträning.

Passet kan innehålla ett eller två block med kondition och ett eller två block med styrka. Passen är 30, 45 eller 55 minuter långa. 30 minuters-passet är i huvudsak konditionsträning medan de på 45 och 55 minuter innehåller både konditions- och styrkeblock.

Les Mills Tone™ senior är pass där enbart de lågintensiva alternativen används. Passet innehåller 40 minuters träning och avslutas med en längre avspänning och stretch vilket gör passet totalt 55 minuter långt.

Ta med dig mjuka kläder som du kan röra dig i och ett par träningsskor som ger dig bra stöd för fötterna. Ta gärna med en vattenflaska.

Les Mills RPM™ är ett enkelt, roligt och intervallbaserat cykelpass med olika etapper/låtar med olika karaktärer samt nedvarvning och stretch. RPM™ är inomhuscykling av utomhuskaraktär.

Allt du behöver är bekväma träningskläder, träningsskor, vattenflaska och kanske en handduk. Cykelbyxor/tights är att rekommendera men är inte nödvändigt (cykelbyxor gör att kontakten med sadeln blir mjukare).

Våra seniorpass har ett lugnare tempo, innehåller inte hopp och är kortare i tid. Vi tummar dock inte på att passen ska vara roliga och effektiva – du får svettas, skratta och du får en ordentlig genomkörare av kroppen. Instruktören på passen finns till för att hjälpa dig igång.

Till våra seniorpass räknar vi Mobility flow, Cykel senior, och Cirkelpass senior.

Yoga 60 tränar balans, koordination och rörlighet men även fokus och närvaro. Passen har ett relativt lugnt tempo och avslutas alltid med en avslappning/meditation. Yoga är ett pass där du tränar igenom hela kroppen i stående, sittande och liggande positioner.

Mobility flow är ett yogainspirerat pass där du förbättrar rörligheten, tränar balansen och hittar ett lugn i kroppen.

Sidan publicerades