Eldningsförbud råder

Det är eldningsförbud i hela Västerbottens län på grund av hög brandrisk. Det innebär att det är förbjudet att elda och grilla i skog och mark. Förbudet gäller tills annat meddelas på umea.se/eldningsforbud.

Eldningsförbud råder

Det är eldningsförbud i hela Västerbottens län på grund av hög brandrisk. Det innebär att det är förbjudet att elda och grilla i skog och mark. Förbudet gäller tills annat meddelas på umea.se/eldningsforbud.

Mat i affärer och på serveringar

Du ska kunna lita på att den mat du köper
är bra och inte gör dig sjuk.
Det är Miljö- och hälsoskydd som kontrollerar
att maten i till exempel affärer, restauranger och serveringar
har en bra kvalitet.

Om du inte är nöjd med den mat du köper
ska du gå tillbaka till affären.
Det kanske är förpackningen som är trasig
eller maten smakar illa.
Affären brukar då ge dig pengar tillbaka,
eller ge dig en ny vara.

Om du tror att maten har gjort dig sjuk,
eller om det är smutsigt i affären
eller i restaurangen,
kan du kontakta Miljö och hälsoskydd.
Du kan ringa på telefon 090-16 10 00 (växel)
eller mejla till miljoochhalsoskydd@umea.se

Sidan uppdaterades