Övergångsställen ska utföras enligt Umeå kommuns, Gator och parker, typritningar. Nedan anges allmänna krav och några vanligt förekommande mått.
Gångpassage för synskadade placeras längst bort från korsningens radie.
Sinusplattor och vita släta plattor ska finnas vid varje övergångsställe med en totalbredd 1,05 m. Sinusplattor får inte korsa en cykelbana.
Övergångsstället ska vara minst 3 m brett.
Övergångsstället ska vara minst 4,65 m brett. Cykelbanan ska då vara 2,6 m och gångbanan 2,05 m.
För utformning av cykelöverfarter pågår nu en utredning efter den lagförda ändring som trädde i kraft 1 september 2014.
Farthinder i form av förhöjda övergångsställen med eller utan cykelpassage ska vara 10 cm höga. Påfartsrampen ska ha en ramplutning om minst 6 % och högst 8 % relativt gatans lutning (inte relativt horisontalplanet). Vid skilda körbanor (refug) kan nedfartsrampen ha en flackare lutning. Trafikmängder, andel tung trafik, korsande huvudcykelstråk och geotekniska förutsättningar är exempel på viktiga faktorer för val av ramplutning. Platåns längd ska vara minst 3,20 m. Ramplutning och platålängd bestäms av Gator och parker.
6 % lutning ger x = 3,4 grader
7 % lutning ger x = 4,0 grader
8 % lutning ger x = 4,6 grader
X är vinkeln mellan gatan och rampen.
På kollektivtrafikens stomstråk ska påfartsrampen normalt ha en ramplutning på 6 % relativt gatans lutning (inte relativt horisontalplanet) som ger x = 3,4 grader. Vid skilda körbanor (refug) ska nedfartsrampen ha en flackare lutning. Tvärgående kantsten får inte sättas. Platåns längd ska vara minst 7 m. Ramplutning och platålängd bestäms av Gator och parker.
Refugens djup bör vara 2-2,25 m, minsta djup är 1 m.
Övergångsställe: Öppningen i refugen bör vara 0,35 m bredare än målningen.
Övergångsställe med cykelpassage: Öppningen i refugen bör vara 0,7 m bredare än målningen.
Utmärkning/målning av ramper, se Trafikreglering – vägmarkering.
Se Trafikreglering – vägmärken.
När ett övergångsställe tas bort ska taktila plattor och smågatsten rivas. Den sänkta kantstenen kan behållas om passagen ska vara kvar.
Frida Bergström
frida.bergstrom@umea.se
Revidering: (2016-04-27)