Konsumentrådgivning

Välkommen till konsumentrådgivningen för dig som bor i Umeå, Bjurholm, Nordmaling och Vindeln.

Du kan vända dig till konsumentrådgivningen om du

  • har frågor om dina rättigheter som konsument
  • är missnöjd med en vara eller tjänst och vill ha råd hur du klagar till företaget
  • behöver information inför köp av varor eller tjänster.

På grund av begränsade resurser så behöver vi prioritera bland våra ärenden. Därför vänder sig vår rådgivning främst till dig som funktionsvarierad, om du har språksvårigheter eller om du befinner dig i digitalt utanförskap. Om du inte tillhör någon av dessa grupper uppmanas du söka svar på dina frågor på egen hand, till exempel på Hallå Konsuments hemsida (se nedan), innan du kontaktar oss.

Vill du ha konsumentrådgivning?

Skicka in din fråga via formulär Länk till annan webbplats.

Du kan också ringa in till vår röstbrevlåda på 090-16 34 34 om du inte har möjlighet att skicka in din fråga via formulär.

Vi besvarar inkomna ärenden via formulär, mail och röstbrevlådan i den ordning de kom in.


Mer information

Hallå konsument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hemsida kan få få mer information om dina rättigheter som konsument. Du kan även ringa, maila eller chatta med dem. Telefonnumret är 0771-525 525.

 

Har du frågor om privatekonomi eller skulder?

Vänd dig till Budget- och skuldrådgivningen Länk till annan webbplats. eller mejla till budgetrad@umea.se.

Har du frågor om andra delar av Umeå kommuns verksamhet? Skicka ett mejl till umea.kommun@umea.se eller ring kommunens växel på tel 090-16 10 00

Sidan publicerades www.umea.se/konsument